De hoge energiekosten jagen de inflatie in heel Europa op. Consumenten moeten kiezen waar ze hun geld aan uitgeven, en dat is minder vaak aan bloemen en planten, blijkt uit onderzoek van Royal FloraHolland en Bloemenbureau Holland in de belangrijkste afzetlanden. Ook Nederlandse bloemisten zien hun verkopen terugvallen. Toch zijn de cijfers nog niet desastreus.
Zeg, wat blijven je bloemen lang goed! Dat is een compliment dat Frank Franke, eigenaar van Franks Bloemensjop in Leiden, de laatste tijd vaker krijgt. Eerlijk – misschien wel té eerlijk – legt hij uit aan zijn klanten dat het niet aan de bloemen ligt. „Ik koop geen andere bloemen. Het komt doordat het bij jullie in huis kouder is.” Het is een klein voordeel van de hoge gasprijs. Franke ziet nog geen terugval in de bestedingen van de consument. „Het is druk. Mensen zijn sinds coronatijd gewend aan een bloemetje op tafel. Dat is nog steeds zo.”
Dat positieve beeld geldt niet voor de hele branche. Gemiddeld zagen Nederlandse bloemisten in de eerste drie kwartalen van 2022 hun omzet teruglopen met 9,5%. Het jaar daarvoor bedroeg de gemiddelde jaaromzet van een bloemenwinkel ruim €350.000, aldus Koninklijke Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW). „Consumenten geven minder uit”, constateert Bram Rijkers, commercieel manager van VBW. Volgens hem loopt de zakelijke markt nog goed door, net als de markt voor rouw en trouw. Ook hier heeft bloemist Franke een andere ervaring. „In coronatijd ben ik bijna alle zakelijke klanten kwijtgeraakt, omdat er veel thuis werd gewerkt. Die klanten zijn niet meer teruggekomen.”