Schiphol wil binnen twee jaar alle nachtvluchten schrappen. Deze maatregel heeft indirect invloed op het vervoer van bloemen uit Afrika en Zuid-Amerika naar de nationale luchthaven, verwacht Royal FloraHolland.
Interim CEO Ruud Sondag kondigt aan dat Schiphol een eind wil maken aan nachtvluchten. Met de maatregel wil de luchthaven het vertrouwen van de omwonenden herstellen. Vanaf 5:00 uur in de morgen is alleen landen toegestaan. Opstijgen mag vanaf 6:00 uur weer. De maatregel start eind van dit jaar en moet uiterlijk 2025 volledig gelden.
De maatregel van Schiphol heeft niet direct impact op de import van bloemen, verwacht Royal FloraHolland. Vliegtuigen met bloemen komen niet ’s nachts op Schiphol aan. Enkele vliegtuigen met bloemen landen tussen 5:00 en 6:00 uur. Dat blijft dus toegestaan.
Indirect heeft het afschaffen van nachtvluchten wel effect op de sierteelt, denkt de veiling. Er zal meer overdag gevlogen worden en dat geeft druk op de dag. Een ander effect is dat er bij luchtvaartmaatschappijen de onzekerheid over Schiphol toeneemt. De mogelijkheid is aanwezig dat maatschappijen naar andere luchthavens uitwijken. Deze trend is afgelopen jaren al gaande.
Rechter steekt stokje voor krimp Schiphol
De situatie omtrent Schiphol is al langer onzeker. Het kabinet wil dat de luchthaven krimpt van 500.000 naar 440.000 vluchten per jaar. Dit zou een krimp betekenen van 12%. De luchtvrachtsector verwacht dat de gevolgen voor de luchtvracht op Schiphol hoger zijn: 30-35% krimp. De rechter heeft voorlopig een stokje gestoken voor krimp van Schiphol.
Luchtvrachtjurist Frans Vreede gaf eerder al aan dat de krimp van het aantal vluchten juridisch onhoudbaar was. Data lees je hier. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gaat tegen de rechterlijke uitspraak in beroep.
Het kabinet wil bovendien het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) voor Schiphol wijzigt. Aan de LVB ligt een milieuvergunning ten grondslag met regels op het gebied van CO2-uitstoot, stikstofreductie, geluidshinder en verkeershinder. Deze milieuvergunning kan leiden tot nog verdere krimp van Schiphol.
In 2022 werd 50% van de bloemen die uit Afrika en Zuid-Amerika die naar Nederland gevlogen werden naar Schiphol gevlogen. De rest van de bloemen die voor Nederland bestemd waren vlogen op Maastricht, Brussel en Luik.