Er lijkt een einde te zijn gekomen aan extreem hoge prijzen voor zeecontainers vanuit China. De afgelopen twee jaar kampte zeevracht met excessieve prijzen, een tekort aan containers en vertragingen. Elders in de wereld zijn de prijzen voor zeecontainers nog steeds hoog, zoals op de duurste route, Kenia. Het remt de positieve verwachtingen voor die lijn niet.
Tijdens de piek in de coronaperiode betaalde kwekerij Rovawee in Rijsenhout negen keer meer dan voor de pandemie. Toen legde de tropische plantenkwekerij $15.000 neer per container. Afgelopen juni lagen de prijzen voor een zeecontainer uit China een stuk lager. „Tussen de $7.000 tot $8.000 voor een container”, aldus mede-eigenaar Leslie van Weerdenburg. Zijn kwekerij importeert plantmateriaal ficus uit China en palmstekken uit Centraal-Amerika. Zo’n beetje alle import gaat via zeevracht, een heel klein deel via luchtvracht.
In een container passen ongeveer 20.000 tot 30.000 ficussen van 40 cm en 3.000 ’jonge’ palmbomen van ongeveer 1 tot 2 meter. In het seizoen, dat loopt van februari tot oktober, komt ongeveer een zeecontainer per week binnen, schat Van Weerdenburg.