Pericallis cruentus was tot nu toe vooral bekend onder de ‘merknaam’ Senetti. Nu er twee nieuwe aanbieders zijn, ontstaat er spraakverwarring en een verschuiving naar kleinere potmaten.
Senetti had zo’n vijftien jaar het alleenrecht in de markt van pericallis. Voor de handel werd de merknaam synoniem voor het product. Nu zijn er twee nieuwe series: Mandala en POP. De leveranciers willen een plaatsje veroveren in de markt en telers proberen de nieuwe lijnen uit. Peter Rodenrijs, productmanager bloeiende planten bij Royal FloraHolland: „Pericallis heeft altijd al issues gehad met stekkwaliteit en genetica-verschillen. Stekleveranciers kunnen daardoor niet altijd de bestelde volumes leveren en telers hebben moeite om uniforme partijen te maken. Telers hopen natuurlijk dat de nieuwe lijnen minder risico’s geven, maar dat lijkt toch niet zo eenvoudig te zijn.” De introductie van de nieuwe rassen ging gepaard met een verschuiving naar kleinere potmaten en vervroeging van het seizoen. Rodenrijs: „Maat 15 verliest marktaandeel en komt nu uit op 60%. Potmaten 12 en 13 hebben nu al bijna 20% van de markt in handen. Dat trekt de middenprijs omlaag, maar ook zien we dat ze steeds vroeger worden aangeboden. Dit jaar zelfs al in januari. Daarmee zitten ze de Pericallis voor binnen – de cineraria – in de weg in een periode met weinig vraag naar buitenplanten.”
De afzetpiek is al voorbij. Tim Elfers van Kuivenhoven Plants: „Het liep aardig, maar niet super. Toen het zonnig werd, kwam er te veel aanbod tegelijk op de markt en dat trok de prijsvorming omlaag.” Bernhard Patio maakt afwijkende potmaten. Dave de Olde: „De afzet bij tuincentra loopt prima dit jaar. Wij blijven weg uit de massamarkt van pot 15 en dat werpt zijn vruchten af.”