Met 175.000 volgers op Instagram behoort Warja Abrosimova tot een van de bekendste influencers die in de Nederlandse sierteeltsector actief is. Zelf ziet ze zich vooral bezig in een andere rol.
Abrosimova is geboren in Moskou en woont sinds 2002 in Nederland. Door haar internationale werkzaamheden bij Royal FloraHolland, diverse exporteurs en veredelaar Dekker Chrysanten kent ze de sierteeltsector goed. Omdat veel van haar volgers Russischtalig zijn, gebruikt ze naast Nederlands en Engels ook haar moedertaal om te communiceren over bloemen en planten. Sinds kort is ze brandmanager bij Decorum. Zo’n 20 uur per week promoot ze online, op beurzen en bij handelaren de producten van de 50 kwekers die lid zijn van de telersvereniging. „Voor de content op de socials heeft Decorum zelf een fotograaf, een videograaf en nog twee tot drie personen. Mijn werk is gericht op de zakelijke contacten in met name Oost-Europa. Je kan me een influencer noemen, maar ik vind mezelf vooral een verbinder. Ik help de handelaar die een product zoekt, maar ook telers en de veredelaars die klanten zoeken voor hun bloemen of planten. Vaak gaat het dan om de snoepjes in het sortiment. Daarnaast ben ik goed in het herstellen van dingen die niet soepel verlopen in de afzetketen.”