Chrysantencollectief Zentoo en seizoensplantenkwekerij Wouters uit Ens hebben de Dutch Flowers Awards 2022 gewonnen. Zij wonnen in de categorieën Bloemen en Planten. Buijnink Internacional uit Portugal werd gekozen tot beste buitenlandse leverancier.
Dit jaar zijn de genomineerden voorgedragen vanuit de DFG-bedrijven voor hun bijdrage op het thema ‘Customer Driven’. CEO Jan van Dam gebruikte woorden als ‘forward looking’, ‘forecasting’ en ‘just in time’ om aan te geven waar de prijswinnaars Zentoo en Wouters in excelleren. Wouters, die in 44 ha kas jaarlijks 32 miljoen eenjarige pot- en perkplanten kweekt, omschreef de Van Dam tevens als ‘logistieke wonderkinderen’.
Negen genomineerden
De jury, leden van Dutch Flower Group, had uit de interne inzendingen 9 genomineerden geselecteerd. In de categorie Bloemen waren dat ook het snijanthuriumcollectief Anthogether en sanitinkwekerij Richard van Schie. Succulentenkwekerij Amigo Plant en potplantenkwekerij Vreugdenhil Bulbs & Plants eindigden net niet op de hoogste trede bij de planten. Eyco Flores Portugal en Snaith Flowers uit het Verenigd Koninkrijk waren genomineerde buitenlandse leveranciers.
De bekendmaking van de winnaars vond plaats op de RFH Trade Fair Aalsmeer op donderdag 10 november bij de stand van Dutch Flower Group.
Omzet DFG stabiel op 2,2 miljard euro
CEO Jan van Dam vertelde op de bijeenkomst dat de omzet dit jaar ongeveer gelijk zal zijn aan 2021, toen met 2,2 miljard euro een record werd gevestigd. Online verkoop is iets afgenomen. In de huidige onzekere tijd zal ‘het kleine verwennen’ bij consumenten meer aandacht krijgen, en dan komen bloemen en planten in beeld, aldus Van Dam. Blijf elkaar opzoeken, wees flexibel, werk samen en neem je verantwoordelijkheid op het thema duurzaamheid, gaf hij de aanwezigen mee.
Het handelsbedrijf gaat komende jaren fors investeren in een update van haar ERP-systeem, ofwel verbetering van de software die interne bedrijfsprocessen binnen de organisatie verbindt. Ook het verzamelen en ‘vertalen’ van data uit de sierteeltketen gaat nog meer gebeuren. En de Dutch Flower Group gaat investeren in haar BtoB-platform.