Van 16 tot en met 18 oktober vindt de negende editie plaats van de World Tulip Summit. Organisatoren van tulpenattracties uit de hele wereld komen naar Den Haag om elkaar te ontmoeten en om te leren over nieuwe trends en ontwikkelingen.
Nederland heeft de naam, maar de tulp is waar ook ter wereld een publiekslieveling. Twintig jaar geleden nam de Canadees Michel Gautier het initiatief om de World Tulip Society op te richten. Doel was om alle tulpenattracties waar ook ter wereld te verenigen en om het jaar een meerdaagse bijeenkomst te organiseren, de World Tulip Summit. Dut lukte en in 2019 vond voor het eerst de bijeenkomst plaats in Nederland. Vanwege corona vond er de afgelopen paar jaar geen nieuwe editie plaats. Dit jaar vindt de World Tulip Summit van 16 tot en met 18 oktober plaats, opnieuw in Den Haag.
Ruim 200
Aan belangstelling geen gebrek voor de tulp, zo weet Ibo Gülsen, voorzitter van de World Tulip Society en organisator van de World Tulip Summit. „Er zijn wereldwijd zo’n tweehonderd tulpenattracties met serieuze bezoekersaantallen. Samen trekken ze per jaar tientallen miljoenen bezoekers. De impact van al die shows is niet gering. Overal gaat er promotionele waarde voor de tulp van uit. Alleen al via sociale media gaan de beelden van al die bezoekers de hele wereld over. Een relatief kleine groep organisatoren zorgt op deze manier voor een enorm bereik als het gaat om de tulp.”
Het bijzondere is volgens Gülsen dat de tulp, ondanks al die shows ergens ter wereld, nog steeds met Nederland wordt geassocieerd. „Dat is uniek, hoor. Geen bloem die in Nederland wordt geproduceerd heeft dat nog, behalve de tulp. Daarom hebben de tulpenfestivals elders in de wereld ook vaak een Hollands tintje.”
Drie kernthema’s
Tijdens de driedaagse bijeenkomst staan drie thema’s centraal: plannen en planten, bezoekersbeleving en marketing en sales. Voor elk thema zijn sprekers gevraagd om daarover meer te vertellen. Bij plannen en planten gaat het bijvoorbeeld om het zorgen voor een zo lang mogelijke bloeiperiode, terwijl bij de bezoekerservaring het gaat over het te vertellen verhaal, de fotomomenten en extra activiteiten. Bij marketing en sales krijgen de deelnemers te horen hoe samen te werken met de toeristische industrie.
Een van de vele sprekers is fotograaf Albert Dros. Hij legt in beelden de impact vast van de tulp als onderdeel van een internationaal promotie project. Overal ter wereld schiet hij beelden van bezoekers aan tulpenattracties.
Waar donderdag 17 oktober in het teken staat van de lezingen en een gala diner met de ambassadeurs van de deelnemende landen, is het vrijdag vooral doen en kijken in de praktijk. Dat betekent een bezoek aan Keukenhof en Tulip Experience Amsterdam.
Deelnemen
Belangstellenden kunnen zich aanmelden voor dit driedaagse evenement via de website www.worldtulipsummit.com. De kosten voor het gehele programma bedragen 649 euro per persoon. Deelname aan alleen de donderdag kost 399 euro per persoon.