Vorige

‘Winkeliers moeten lonen en welzijn verhogen in strijd om personeel’

Beeld
Shutterstock

De personeelstekorten in de detailhandel zijn groot. Veel werknemers hebben tijdens de coronapandemie ander en soms beter betaald werk gevonden. Ook wordt het tekort meer structureel van aard door vergrijzing van de bevolking. Om het tij te keren moet de detailhandel inzetten op hogere salarissen, het vergroten van het welzijn van het personeel en op digitalisering, blijkt uit de Sectorale Welzijnsmonitor van ABN AMRO.

Door het economisch herstel na de coronacrisis steeg in de loop van 2021 het aantal vacatures in het totale bedrijfsleven flink. Nu de horeca en winkels weer open zijn, is iedereen tegelijkertijd op zoek naar personeel. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het lastig om goed personeel te krijgen.

Veel ondernemers in de detailhandel ervaren het personeelstekort als een probleem. Zo kan onderbezetting leiden tot slechtere service, langere levertijden, hogere werkdruk of zelfs uitstel van uitbreidingsplannen. Dit zet mogelijk een rem op de groei en ontwikkeling van de retailsector. 

Persoonlijke waardering

Gezien de relatief lage lonen in de detailhandel ten opzichte van andere sectoren, lijkt volgens de onderzoekers van ABN AMRO het verhogen van de lonen een kansrijk middel om meer personeel aan te trekken. Daarnaast doen winkeliers er goed aan in te zetten op persoonlijke waardering, het geven van verantwoordelijkheid, organiseren van trainingen en het creëren van een goede werk-privébalans. 

Bloem&Blad heeft begin mei 2022 een Trendspecial over het thema Personeel uitgebracht. Wilt u deze bestellen, neem dan contact op met de abonnementenservice: 071 565 96 44 of kijk op https://platform-bloem.nl/abonnementen-bloemenblad/

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster