Gesprekken met adviseurs, collega’s en websites van leveranciers zijn de meest genoemde informatiebronnen bij het doen van een grote investering door boeren en tuinders, blijkt uit onderzoek door AgriDirect. Hoe groter het bedrijf, hoe meer ‘de adviseur’ als informatiebron wordt genoemd (van 41% tot 62%). Tevens worden adviseurs vaker genoemd als bron door boeren en tuinders van 50 jaar of jonger dan door hun oudere collega’s (64% t.o.v. 50%).
Voor boeren en tuinders die nog geen grote investering hebben gedaan, maar wel van plan zijn een investering te gaan doen, zijn websites van leveranciers (47%) een belangrijkere informatiebron dan gesprekken met collega’s (33%).
Wisselen van leverancier bedrijfsmiddelen
Ook bij het wisselen van leverancier van bedrijfsmiddelen informeert men zich vooral door middel van gesprekken met adviseurs en collega’s. In de tuinbouw zijn gesprekken met de adviseur relatief minder vaak genoemd als informatiebron (44%). Verdere belangrijke informatiebronnen zijn vakbladen en websites van leveranciers en sectoren.
Kleine bedrijven letten meer op advertenties dan grote bedrijven: 1 op de 10 bedrijven in de kleinste SO-klasse tegenover 1 op de 20 in de grotere SO-klassen wijst advertenties aan als belangrijke informatiebron.