41% van de medewerkers in de retail ervaart werk-gerelateerde stress. Dat blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van een AI-softwareoplossing voor personeelsplanning. Het onderzoek werd gedaan naar aanleiding van de Week van de Werkstress.
Ten eerste werd onderzocht wat de reden is achter de stress van de medewerkers. Bij het onderzoek konden ze meerdere redenen geven als oorzaak van hun werk-gerelateerde stress. De respondenten gaven aan dat stress vooral wordt veroorzaakt doordat ze bang zijn dat hun salaris niet hoog genoeg is om de rekening te betalen (49%). Op de tweede plaats wordt als oorzaak genoemd dat er gebrek is aan flexibiliteit in de werkuren (44%). Daarna geven ze aan dat ze vaak te veel en te lang werken (36%).
Ook bleek uit het onderzoek dat werk-gerelateerde stress als reden wordt genoemd voor eventueel verloop onder winkelmedewerkers. Een kwart van medewerkers geeft aan dat zij hebben overwogen hun baan op te zeggen of te wisselen van baan door de stress die zij ervaren. Daarnaast blijkt dat de helft van de medewerkers hun inzet zou vergroten als ze minder werk-gerelateerde stress ervaren.
Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 800 winkelmedewerkers en is onderdeel van een groot onderzoek van Quinyx. In Nederland zijn er 2.000 frontliniewerknemers (retail, horeca en logistiek) ondervraagd. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken.