Veiling Rhein-Maas realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een productomzet van €106 miljoen. Dit is evenveel als vorig jaar. In de eerste twee maanden lag de productomzet aanzienlijk hoger dan in het voorgaande jaar, maar in maart bleven zowel volume als omzet achter. De veiling zegt tevreden te zijn over de eerste drie maanden.
Het weer, de gestegen energieprijzen en de situatie in de wereld hebben de verkoop via de Duitse veiling Rhein-Maas in maart beïnvloed. Het mooie en zonnige weer leidde tot een grotere interesse van de klanten voor potplanten en een iets afgenomen belangstelling voor snijbloemen.
Over het algemeen waren alle perk- en balkonplanten – vooral voorjaarsbloeiers zoals primula’s en violen – bij klanten op de marktplaats populair. Bovendien behaalden tulpen zeer goede prijzen tot het weer in maart omsloeg. De uitdagende situatie in de energie- en transportsector had invloed op de aanvoer van rozen, maar verliep beter en stabieler dan verwacht, meldt de veiling.
Webshop
Het aantal klanten in de afmijnzaal ter plaatse in Straelen-Herongen blijft stabiel. Tegelijkertijd neemt ook de populariteit van de digitale verkoopkanalen – Kopen-Op-Afstand, klokvoorverkoop en webshop – nog steeds gestaag toe. Zo steeg onder andere de verkoop via de webshop in het eerste kwartaal van 2022 aanzienlijk
Vorig jaar boekte Veiling Rhein-Maas een recordomzet van €457 miljoen. Doel van de veiling is om de omzet de komende jaren te verdubbelen.
Bron: Vakblad voor de Bloemisterij/Veiling Rhein-Maas | Foto: Veiling Rhein-Maas