VBW heeft woonwarenhuis Leen Bakker aangesproken op een reclamevideo, waarin zij volgens de brancheorganisatie de bloemist onjuist en onwenselijk positioneert. In de branche, en zeker op verschillende socialemediaplatforms, heeft de reclamevideo veel stof doen opwaaien.
Per brief heeft VBW bij monde van directeur Marco Maasse Leen Bakker verzocht om per direct te stoppen met het uitzenden van de video. Daarnaast heeft de brancheorganisatie melding gemaakt van de video bij de Reclame Code Commissie.
In de video maakt Leen Bakker reclame voor het eigen product vaas Lucy ten koste van de bloemist. De vaas zou zonder bloemen mooier en zeker goedkoper zijn dan een boeket, is de strekking. ‘Onze branche, bestaande uit bijna drieduizend hardwerkende ondernemers met negenduizend medewerkers, wordt door uw reclamevideo ernstig in diskrediet gebracht. In onze ogen is het onnodig en onlogisch om de vaas te promoten ten koste van het product wat de vaas het beste tot zijn recht laat komen (namelijk bloemen). Beter was het geweest om bijvoorbeeld met de gekochte vaas langs de bloemist te gaan en deze mooi te laten opmaken met verse bloemen’, aldus VBW. ‘Een groot bedrijf als Leen Bakker heeft het toch niet nodig de eigen producten te promoten ten koste van een totaal andere branche? In deze, voor iedere detailhandelsbranche, zeer moeilijk tijd zou het u sieren om juist de samenwerking met andere detailhandelsorganisaties verder aan te gaan om de winkelstraat en het kopen in de (fysieke) winkel naar de consument te promoten.’
De gehele brief van VBW aan het woonwarenhuis is hier te lezen.