Het CO2-net van OCAP wordt uitgebreid naar glastuinbouwgebied De Kwakel-Kudelstaart. Op 31 maart vond een gestuurde boring onder de Westeinderplassen plaats van 1.500 strekkende meter. Naar verwachting voor zomer 2023 kunnen de eerste kassen in het gebied aangesloten worden op deze leiding.
De nieuwe leiding gaat vanaf de Weteringweg in Leimuiderbrug onder de Westeinderplassen door naar het tuinders in de regio Aalsmeer. Deze buisleiding is onderdeel van het zuivere CO2-netwerk van OCAP dat de industrie in de Rotterdamse haven (onder meer Shell en Alco Energy) al 15 jaar verbindt met de glastuinbouwgebieden in het Westland, Oostland en Greenport Aalsmeer. De ondergrondse verbinding tussen een bestaande CO2-leiding die langs de A4 loopt en De Kwakel zal uiteindelijk ruim vijf kilometer lang worden.
In Greenport Aalsmeer is fase 1 van de OCAP-aansluiting, de noordzijde van het glastuinbouwgebied PrimA4a nabij Rijsenhout, vorig jaar afgerond. Daar is 120 ha kas, waarvan het gros is aangesloten op OCAP. Het totale areaal kassen in glastuinbouwgebied De Kwakel-Kudelstaart, fase 2 van de aansluiting, beslaat 230 hectare.
Verduurzaming
De aanleg van deze nieuwe buisleiding wordt mogelijk gemaakt door een flinke subsidie van de provincie Noord-Holland. Ilse Zaal, gedeputeerde Landbouw en Economie bij de provincie Noord-Holland: „Met deze CO2-leiding gaan we een belangrijke randvoorwaarde invullen voor de verdere verduurzaming van de glastuinbouw in de regio De Kwakel-Kudelstaart. De afgevangen CO2, een restproduct uit de industrie, wordt hierdoor weer nuttig ingezet bij het telen van bloemen, planten en groenten in de kas. Het is van groot belang om deze verduurzaming ruimte te bieden, daarom ondersteunen we dit vanuit de provincie.”
Afvangen
OCAP vangt al ruim 15 jaar CO2 af bij in het Rotterdamse havengebied en levert deze zuivere CO2 via een pijpleiding aan diverse tuinbouwgebieden. Deze CO2 zou anders worden uitgestoten in de atmosfeer en door deze in te zetten voor de planten in de kassen, levert dit unieke winst op voor zowel het milieu als de glastuinbouw. Het resulteert in een jaarlijkse besparing van 600.000 ton CO2 die de glastuinbouwbedrijven anders zouden moeten produceren door zo’n 330 miljoen m3 aardgas te verstoken.
Goed voor planten en mens
Bromeliakweker Bjorn Bunnik zit met zijn bedrijf in De Kwakel. Bunnik Bromelia’s teelt op zo’n 10 hectare Vriesea, Guzmannia en Ananas. Het bedrijf is volgens Bjorn hard op weg om de footprint van hun productie flink te minimaliseren. „CO2 is een afvalproduct vanuit de industrie maar een voedingstof voor planten. Door de CO2 van de industrie via de OCAP-leiding naar onze kwekerij te transporteren kunnen onze planten de CO2 omzetten in zuurstof. We creëren zo van een afvalstof een omzetting naar zuurstof. Goed voor de planten én de mensen.”

