Tulpenbroeiers gaan de komende drie jaar 0,075% van hun omzet afdragen voor promotie van hun bloem. De basis blijft de viering van Nationale Tulpendag, inclusief pluktuinen. Promotie in Duitsland gaat uitgebreid worden en is hard nodig, blijkt uit onderzoek.
Afgelopen 11 jaar droegen de tulpenbroeiers 0,05% van hun omzet bij Royal FloraHolland af aan promotie voor hun bloem. De verhoging tot 0,075% komt neer op €250 extra per miljoen euro omzet. Het totale jaarbudget gaat daarmee van €180.000 naar €245.000, werd verteld op de productbijeenkomst tulp in het AFAS-stadion van AZ. Vast onderdeel van die budgetten is en blijft €50.000 van (grote) tulpenbroeiers die geen veilinglid zijn, maar gezamenlijke promotie voor hun bloem willen ondersteunen.
Extra promotiebudget is gewenst, legden productmanager Koen Verspeek van Royal FloraHolland en bestuurslid Joost Wesselman van de stichting Tulpen Promotie Nederland (TPN) in Alkmaar uit. De koopbereid bij tulp is namelijk gedaald met 25% tussen 2019 en 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Royal FloraHolland. De koopbereid van alle bloemen samen (dus inclusief tulp) daalde in de genoemde periode met 8%