Bij Nederlandse tuincentra daalde de omzet van de categorie ’Bloemen en planten voor binnen’ in 2021 met 10,4%. Nederlandse tuincentra hebben bij de verkoop van deze categorie met €152 miljoen omzet een marktaandeel van 7%. De productgroep kamerplanten noteerde een omzetdaling van 14,7%
De Nederlandse tuinbranche verklaart de omzetdaling bij de productgroep kamerplanten door de lockdown in januari en februari 2021. Dat zijn normaal maanden met fikse verkopen van kamerplanten. Andere kanalen zoals online en supermarkten hebben deze verkopen overgenomen, stelt de tuinbranche. Hierdoor verliest zij marktaandeel in de categorie ’Bloemen en planten voor binnen”; van 9 naar 7%.
De jaaromzet van de Nederlandse tuinbranche, van bbq’s tot tuinplanten, kwam vorig jaar voor het eerst uit boven de €2 miljard. Dat blijkt uit de Tuinmonitor 2021 uitgevoerd door GfK in opdracht van Tuinbranche Nederland. Met name een omzetstijging van 12,5% in dierartikelen zorgde voor een plus van 3 % (€6 miljoen) in de totale omzet van de tuinbranche.
Meer omzet buitenplanten
De omzet van de categorie ’Planten en bomen voor buiten’ in 2021 met 0,8% naar €317 miljoen. Nederlandse tuincentra hebben bij de verkoop van deze categorie een marktaandeel van 55%. Op nummer twee als verkoopkanaal staan boom- en bloemkwekerijen met een aandeel van 15%. De totale Nederlandse omzet in de categorie ’Planten en bomen voor buiten’ komt in 2021 uit op €578 miljoen.