Sinds drie jaar promoten kwekers van over de hele wereld trosroos. De promotie World Of Spray Roses is een van de middelen om de groeiende productie van trosroos een plek te geven. Initiatiefnemers zijn heel tevreden over het promotieproject. Het collectief van World Of Spray Roses breidt uit en de prijs van trosroos blijft stabiel.
„Trosrozen zijn de koploper, de Max Verstappen van de rozen. Trosrozen moeten wel bijblijven en zich doorontwikkelen, anders verliezen ze hun koppositie. Dat geldt ook voor Verstappen.” De vergelijking tussen trosrozen en de ongenaakbare kampioen van de Formule 1, is van Paul Holla. De rozenkweker in Ethiopië was een van de aanwezigen tijdens de presentatie van het tweede magazine over trosrozen van het promotiecollectief World Of Spray Roses. Holla Roses heeft op 4 van de 42 ha in Ziway trosroos staan. Daar komt dit jaar een hectare trosroos bij.
Plaats van handeling op dinsdag 28 mei is Waterdrinker in Aalsmeer. Exporteurs, bloemisten, arrangeurs, kwekers en andere genodigden hebben zich er verzameld voor de presentatie van het magazine van World of Spray Roses. Onder leiding van 2Dezign is het voorportaal van de groothandel aangekleed met allerlei creaties met trosroos. Blikvanger en fotomomentje is het geraamte van een kas dat door Yusif Khalilov uit Azerbeidzjan is vervaardigd. Glazen met champagne gaan rond en op een lange tafel staan er broodjes. De broodjes kip en geitenkaas vinden gretig aftrek. De broodjes vegan humus staan te verstillen.
15 ambassadeurs
Het gaat hartstikke goed met World of Spray Roses, vertellen Robert en Jurjen Ilsink van Interplant. De veredelaar heeft wereldwijd verreweg het grootste marktaandeel in trosroos. De Ilsinks presenteerden zojuist het nieuwe magazine en overhandigden het aan een nieuwe ambassadeur voor trosrozen arrangeur Hanneke Frankema. Er zijn zo’n 15 ambassadeurs in onder meer Zuid-Korea, Verenigde Staten, Spanje, Roemenië, Polen, Denemarken en China. „We proberen om in ieder land in de wereld een ambassadeur te krijgen”, aldus Jurjen.
Frankema weet nog niet precies wat haar ambassadeurschap voor World Of Spray Roses inhoudt. Ze moet nog even met de board om tafel om dat te bepalen. Ze is freelance bloemist, doet mee aan wedstrijden, geeft demo’s en werkt met sponsoren. Met haar vriend die fotograaf is deed ze een fotoshoot met trosroos voor het magazine van World Of Spray Roses. Ze stelt zich voor dat ze trosroos tijdens demo’s, shows en masterclasses onder de aandacht brengt.
Ja, Frankema werkt al regelmatig met trosroos. Ze noemt het een fijne bruidsbloem, zeker voor romantisch ingestelde bruidsparen. „Een grootbloemige roos is groot en grof. Ik hou van verfijnd werk. Van trosroos, zeker in pastelkleur, kan ik van bruidswerk mooi elegant werk maken.”
Mooi platform
Het collectief World Of Spray Roses is drie jaar actief en gaat een tweede periode van drie jaar in waarin ze trosroos wereldwijd promoot. Kwekers en veredelaar zijn trots. Regelmatig poogden rozenkwekers collectief promotie te doen. Het lukte nooit. Het lukt Interplant en kwekers van trosroos wereldwijd wel.
Interplant begon de promotie met 25 kwekers uit diverse landen op verschillende continenten. Inmiddels zijn dat er meer. Kwekers die aanvankelijk niet mee wilden doen aan World of Spray Roses kloppen nu zelf bij de veredelaar aan voor deelname. Dit jaar komen er drie kwekers voor minimaal drie jaar bij en met een vierde wordt nog gesproken. Het is volgens de Ilsinks een van de bewijzen dat de promotie succesvol is. De kwekers leggen een gestaffeld bedrag in per ha. „Met een kleine inleg per kweker hebben we jaarlijks een mooi platform om trosroos onder de aandacht te brengen”, vertelt Robert. Hoe hoog het jaarbudget van World Of Spray Roses is wil hij alleen of the record kwijt.
De magazines zijn ter inspiratie voor weddingplanners, designers, bloemisten en retailers. Creaties van onder andere Frankema laten zien wat zij met trosroos kunnen doen. Klanten van kwekers verspreiden de magazines wereldwijd onder hun klandizie. Vorig jaar drukte World Of Spray Roses 20.000 exemplaren en drukte er 5.000 bij. Dit jaar is de oplage 25.000. Er is ook een digitale versie, bevestigt Pascal Koeleman van 2Dezign dat World of Spray Roses vormgeeft.
Breder koperspubliek
Er zijn niet alleen ambassadeurs en magazines. World Of Spray Roses neemt ook deel aan beurzen en is actief op social media. In Zimbabwe deed World Of Spray Roses mee aan een wedding event, geeft Robert Ilsink als voorbeeld. Het bereik op social media is volgens hem een miljoen per maand.
Robert Ilsink meet het succes van World Of Spray Roses niet alleen aan de groei van het aantal deelnemende kwekers af. Hij wijst erop dat de prijsvorming van trosroos de afgelopen jaren stabiel is gebleven ondanks dat het volume enorm toenam. „10 jaar terug was trosroos 4% van het volume van roos op de klok. Nu is dat 11%.” Als voorbeeld geeft hij de cultivar Snowflake. Daar kwam 10 jaar terug een karretje per dag van op de klok, nu zijn het tien karren. Ilsink zag de afgelopen jaren het koperspubliek verbreden. Zo steeg de vraag naar trosroos in het Midden-Oosten.
Promotie is dus nodig om het gegroeide volume een plek te geven. Het is een van de factoren waar Paul Holla op doelt als hij het heeft over doorontwikkelen en bijblijven in zijn vergelijking tussen trosroos en Max Verstappen. Promotie is echter niet het enige dat er voor zorgt dat de meerproductie een plek krijgt en trosroos populair blijft. Holla geeft aan dat de kwaliteitsverbetering en sortimentsverbreding de afgelopen jaren sterk bijdroegen aan de sterke positie van trosroos. Kwekers oogsten tevens een rijpere bloem, wat de houdbaarheid ten goede komt.