Een korte impressie van het ruime en gevarieerde aanbod op de Trade Fair in Aalsmeer. Regelmatig opvallend. Bijvoorbeeld door benen van etalagepoppen of juist door te doen wat je al jaren doet.
BBB-voorvrouw Caroline van der Plas was uitgenodigd om een nieuwe roos te dopen met de naam ’Sweet Caroline’. De roos is veredeld door Jan Spek Rozen en wordt geteeld door Brockhoff Rozen in Luttelgeest. Van der Plas nam de gelegenheid te baat om de sierteeltsector een hart onder de riem te steken.
Erik Spek en zijn band zongen Caroline van der Plas toe met het nummer ’Sweet Caroline’ van Neil Diamond.
Op de foto ter promotie van lelie in de stand die onderdeel is van de collectieve campagne ‘Love for Lilies’ . Een initiatief van de 70 telers die bij Royal FloraHolland lelies aanvoeren .De telers die samen de Dutch Lily Masters vormen hadden lelie(knoppen) subtiel verwerkt in een doorkijkje tussen grote foto’s .Promotie voor Meijers Roses op de manier waarop het bedrijf uit Delfgauw het al jaren doet. Geteeld volgens het principe: er is maar 1 prioriteit en dat is kwaliteit. De familie Meijer rekende aan ledverlichting, maar houdt het voorlopig bij Sont. Dat past het beste bij hun teeltwijze en levert het beste resultaat. Het Chinese bedrijf Brighten veredelde deze opvallende cyclaam. Belvormige bloemen die naar beneden hangen en niet open gaan. Schneider Youngplants kweekte het zaad op tot jonge plantjes, nadat ze het in een eerder stadium uitvoerig op zuiverheid en ziektes hadden getest. Boers Tuinbouw kweekte het materiaal afgelopen maanden af. Die 7.000 planten gingen vlot van de hand, vertelde Gijs Boers. Volgende jaar meer aantallen van deze cultivar met de toepasselijke naam Windbell Kleurige ‘standbemanning’ bij Florius om hun zelf veredelde sortiment veronica en hypericum extra onder de aandacht te brengen. Rechtsonder zijn nog net de roze bessen te zien van de noviteit hypericum ‘Tiamo’, het negende lid van de Coco-serie van de veredelaar uit Cuijk die zeven productielocaties heeft in Kenya, Ethiopia and Colombia.
Nog een kleurige bemanning. Dit maal in de stand van Gerbera United. ’Op een relatiebeurs is het vooral zaak om op te vallen’, vindt Wim Peter van den Berg (rechts). ’Zo heeft de bezoeker meteen een binnenkomer om een gesprek te beginnen.’
Argos maakte deze krat (officieel APP Flowercrate) voor de handelsbedrijven Heemskerk Flowers, Celdomy en de Floral Trade Group. Op de beurs werd hij voor het eerst aan het grote publiek getoond. Hij past precies op een Deense kar, is stapelbaar (bledden zijn niet nodig), nestbaar en bevat 15 haken in de zijkanten zodat je bloemen met stiek kan fixeren. De bodem is geribbeld voor stabiele verplaatsing over transportbanden in de logistieke systemen bij handelaren. De hengsels zijn eenvoudig in drie standen te positioneren. Stand 1 is voor de lege kratten. Dan passen er 39 op een kar. Stand 2 is voor dozen die 60% gevuld zijn en stand 3 voor volle dozen, waarvan er 11 op een Deense kar passen . Desgewenst kan de krat in bedrijfskleuren of met RFID-label uitgevoerd worden .De Paardekooper Group (Dillewijn Zwapak / Broekhof) lanceerde op de beurs een inklapbare bloemenkrat, de Eco Flower Box, die net als de APP Flowercrate ook precies op een Deense kar past. De eerste exemplaren zijn al in omloop bij een Nederlandse handelaar. Het product eindigde op de derde plaats bij de verkiezing voor de Greenovation Award 2023. De jury typeerde hem als een mooie, circulaire kunststoftoepassing die zorgt voor een reductie van eenmalige verpakkingen in de sierteeltlogistiek. Het materiaal bestaat (net als de APP Flowercrate) uit 100% gerecycled plastic. Daarmee wordt al vroegtijdig ingespeeld op de EU-verpakkingswetgeving die in 2030 van kracht wordt, en die voorschrijft dat alle verpakkingen voor minimaal 35% uit gerecycled materiaal moeten bestaan. Let nog niet op de kleuren, maar dit zijn eerste twee uitvoeringen van de meermalige Euro Plant Tray Ze komen voort uit een initiatief van diverse partijen uit de internationale sierteeltketen. Bovenop de tray voor tien 12-cm potten. Daaronder de tray waar potten in de range 10-cm t/m 14-cm in passen. Voorjaar 2024 komen ze beschikbaar. De eerste batch bestaat uit 1,5 miljoen stuks van elk. Het doel is om komende tijd jaarlijks 4 miljoen trays te maken van beide varianten. Nieuwe uitvoeringen komen daar nog bij. De huurprijs per tray is 60 cent per jaar. Wat kan je allemaal doen met bloembollen? Waxen kennen we. Dippen en vervolgens zaden erop plakken, dat kan ook. Bloembollenkwekerij Van Steijn-Damen uit Noordwijkerhout liet het zien op de Trade Fair. Er zijn dorpen die een Tulpenstraat hebben. De Trade Fair heeft hem dit jaar ook. Twee samenwerkingsverbanden van tulpenbroeiers (Polder Pride en ColorPack) en de kwekerijen Triflor, Smit Flowers en Bolt Amsterdam (van Jaap Laan uit Avenhorn) trokken samen op in deze stand. En op de beursvloer tevens afzonderlijke stands van Schouten Tulips, Van der Gulik en Borst Bloembollen tulpen. De voorverkoop van de tulpenbloemen is in volle gang. De handel is ‘stroef’, gaven de broeiers aan. Het planten van de bollen komend teeltseizoen is bij diverse telers pas halverwege, waar het in een ‘normale’ herfst zo goed als gedaan kan zijn. Overvloedige regen is de logische verklaring voor het uitgestelde werk.