Tulpenpromotie Nederland (TPN) kijkt terug op een ’mooi en bijzonder’ seizoen, maar ziet wel dat de sierteeltsector bij de politiek en de media onder een vergrootglas ligt. Dat zegt de organisatie in de laatste TPN-nieuwsbrief van het seizoen. De groeiende hoeveelheid pluktuinen heeft ook een schaduwkantje: „We helpen ze graag bij de organisatie, maar de gemaakte kosten moeten wel betaald worden”, zegt voorzitter Arjan Smit van TPN.
Volgens TPN worden de tulpendagen nog steeds elk jaar populairder. Er is volgens de promotie-organisatie ook een groeiende interesse vanuit meerdere landen. „Italië, Roemenië, Tsjechië, Polen, Engeland, Oostenrijk, Slovenië en Moldavië hebben ook belangstelling.” Het is niet gezegd dat ze meteen allemaal een pluktuin krijgen. Dat kan nog jaren duren. Bovendien moet TPN dat niet willen. „Voor niks kun je alles kwijt, maar de kosten moeten wel betaald worden.”
Stichting Tulipday
Omdat er steeds meer interesse is vanuit het buitenland, heeft TPN samen met Royal Anthos en Keukenhof Stichting Tulipday opgericht. Smit: „Met deze stichting willen we een eenduidige organisatie van Tulpendag vormgeven.” Smit geeft aan dat Duitsland een mooi voorbeeld is over hoe TPN in de toekomst tulpentuinen met lokale partners kan organiseren en ook commerciëler kan maken. De plannen met Italië zijn al vrij ver gevorderd.
TPN ziet behalve de groeiende wereldwijde belangstelling dat de sierteeltsector in Nederland bij de politiek en in de media enorm onder het vergrootglas ligt. Heeft dat laatste dan geen invloed op de opinie in het buitenland? „Nee. De rest van de wereld denkt gelukkig heel anders over de sierteelt. Die is een stuk realistischer. In het buitenland weten ze echt wel wat er hier speelt in Nederland, maar de onderwerpen van de actiegroepen hier zijn in die landen geen issues. In Nederland roepen allerlei actiegroepen maar wat. Ze vinden de tulp op voorhand ’not done’.”
Aandacht media
Aandacht voor onze sector is goed, stelt TPN. Belangrijk is volgens de promotie-organisatie dat het juiste verhaal verteld wordt, met correcte feiten en onderbouwing. Naar aanleiding van het residuonderzoek dat PAN dit jaar op de Nationale Tulpendag deed, heeft TPN besloten voorafgaand aan de Tulpendag zelf monsters te nemen. „Bijvoorbeeld in het bijzijn van gemeente Amsterdam.”
De tulpensector valt volgens TPN niet onder dezelfde media-uitingen over bloemen uit het buitenland, waar andere regels gelden voor gewasbescherming. Voor het komende seizoen wil TPN volgens Smit het positieve verhaal van de broeierij dan ook nog meer benadrukken, namens de collectieve broeierij.
Tulpendoop Turkije

Ter ere van de Anadolu Dag van de Kinderen in Turkije is op 23 april een nieuwe tulp gedoopt met de naam ’Anadolu’. De kinderdag is een nationale vrije dag in het land. Bij de doop waren vertegenwoordigers van Royal Anthos en Arjan Smit, Gerard Reus en veredelaar Marax betrokken.