De witte pluischrysant Topspin van kwekerij J&A Flowers werd gekozen tot allerbeste inzending op de chrysantenshow op Keukenhof. De cultivar was tevens de winnaar in de categorie pluischrysanten.
De vakjury koos ’Topspin’ tot winnaar vanwege zijn helderwitte kleur, mooi gevormde bloem en uitstekende uniformiteit en bladkwaliteit. Chrysantenkwekerij J&A Flowers uit De Lier, lid van het collectief Vannova, bracht de bloemen op de keurtafel. Zelf hadden ze vooraf meer vertrouwen in hun inzending van de witte pluischrysant Magnum, maar het werd de eveneens witte pluizer ’Topspin’ die met de eer ging strijken. De chrysant is veredelt door Dekker Chrysanten, die met hun witte troschrysant Altaj nog een prijswinnaar had op de show in Keukenhof. Kwekerij Linflowers won met Altaj in de keurgroep troschrysanten, traditioneel de groep met de meeste inzendingen. De cultivar wordt door de familie Van Tuijl geteeld op hun kwekerij Rodalin 1, een van de vier locaties van Linflowers.
De santini met de hoogste waardering van de jury in het Oranje Nassau Paviljoen was dit jaar Ellison Salmon, ingezonden door santinikwekerij Richard van Schie uit Monster. De cultivar is veredeld door Floritec.
Promotiecampagne gaat door
De chrysantentelers stemden voorafgaand aan de prijsuitreiking donderdag 27 mei op Keukenhof bijna unaniem (99%) voor vijf jaar verlenging van de promotiecampagne van hun bloem. Ze gaan daarvoor 0,1% van hun omzet met chrysant bij Royal FloraHolland afdragen. De vorige promotieperiode was dat 0,075%. Onder de naam Just Chrys zullen diverse b2b-activiteiten richting bloemisten en retailers in diverse Europese landen gedaan gaan worden. Collectief info verzamelen van over marktontwikkelingen en trends is eveneens een doel, net als het vergroten van de maatschappelijke relevantie van chrysant. De promotiecampagne ‘Just Chrysanthemum’, afgekort Just Chrys, is een initiatief van Stichting Chryson. Concept Factory geeft vorm aan deze campagne, en wordt tevens gezien als verbindende factor tussen de chrysantentelers en -veredelaars en diverse marktpartijen en sectororganisaties.
Via een fee over het uitgangsmateriaal blijven zowel de chrysantentelers als –veredelaars in Nederland net als voorgaande jaren een bedrag afdragen aan Chryson. Afgesproken is dat die fee over het uitgangsmateriaal de komende vijf jaar 10% hoger is. Dat is enerzijds om de promotie te intensiveren, anderzijds ook om gezamenlijk onderzoek te kunnen blijven doen via de Landelijke Gewascommissie en ook dit te kunnen intensiveren. Met name door onderzoek te doen naar teeltmethoden die verduurzaming kunnen versnellen (o.a. project rond 100% Groen Telen)





