Online bloemist bloomon viert feest, want het bedrijf bestaat tien jaar. Bloomons bloemstylisten Poul Brouwer en Suzanne Koudijs hebben daarom de grootste bloementrends van de afgelopen jaren op een rij gezet, plus degene die een comeback maken.
Hét bloomon boeket
„Luchtig, speels én ruimte voor elke bloem om bewonderd te worden. Met de Original bos zette bloomon een trend in de bloemenwereld. De merknaam bloomon werd al snel synoniem voor een moderne en luchtige stijl waar bloemisten mee gingen adverteren”, alsdus Poul. Suzanne vult aan: „In onze boeketten vind je van elke steel één exemplaar. Ook is elke bloem bijzonder; in onze bossen zitten geen grote vertakte stelen om de boel op te vullen.”


Focus op duurzaamheid
Zowel consumenten als bedrijven willen duurzamere keuzes maken. Ook bij bloomon houden ze zich hiermee bezig. Poul: „Onze boeketten worden nu samengesteld aan de hand van CO2-budgetten, waarmee we verduurzaming in de bloemensector aanjagen. We werken graag samen met kwekers om goed inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot en waar mogelijk deze zo laag mogelijk te krijgen.”
Van bont tot bescheiden
Tien jaar geleden was het kleur wat de klok sloeg. „In het begin stonden er bijvoorbeeld zes tinten op onze moodboards. Nu houden mensen meer van ‘bescheiden’ kleurencombinaties. Denk bijvoorbeeld aan ton-sur-ton of een boeket bestaande uit drie tinten”, aldus Poul. „Opvallend is wel dat paars, roze en oranje een favoriete kleurencombinatie blijft. Dit is erg populair.”


Comeback bloeiers
Klassieke bloemen zoals de roos en de gerbera zullen populair blijven, maar er zijn ook bloemen die de afgelopen jaren een comeback hebben gemaakt. „Denk bijvoorbeeld aan de Dianthus barbatus. Deze fluweelachtige bol met bloemen was jaren ‘not done’, maar is nu weer terug van weggeweest”, vertelt Suzanne. Een andere bloem die een comeback heeft gemaakt, is de chrysant. „Deze bloem had een stoffig imago, maar daar is verandering in gekomen. Er zijn nu zoveel verschillende soorten en kleuren van de chrysant verkrijgbaar. Bonus: de chrysant blijft ook nog eens heel lang mooi.”