Vorige

Succesvolle promotie gardencyclaam krijgt vervolg

Beeld
Royal FloraHolland

Vrijdag 1 december stemde het cyclamenvak voor wederom drie jaar promotie voor cyclaam. Doel van de campagne blijft het vergroten van de bekendheid dat de bloeiende plant in het naseizoen uitermate geschikt is voor buiten. En dat is afgelopen promotieperiode gelukt.

De stemming was tijdens de productbijeenkomst cyclaam die Royal FloraHolland in samenwerking met Glastuinbouw Nederland organiseerde. De aanwezige telers vertegenwoordigden 64% van de omzet cyclaam bij Royal FloraHolland. Van de uitgebrachte stemmen was 85% vóór verlenging van de promotie tot 31-12-2026. Alle telers dragen net als voorgaande campagneperiode van drie jaar voor de productspecifieke promotie 0,25% over hun omzet cyclaam bij Royal FloraHolland af. De veredelaars voegen daar jaarlijks €10.000 aan toe. Het jaarbudget komt daarmee op ongeveer €65.000.

Garden Cyclaam

Sinds eind 2020 worden er allerlei promotionele activiteiten ondernomen om de cyclaam in de spotlight te zetten. Uit onderzoek onder bij een representatieve groep consumenten die vaker planten koopt, blijkt dat het buitengebruik van cyclaam meer bekend is geworden. Is 2020 was dat bij 29% van de respondenten bekend. Drie jaar later wist 42% dat de bloeiende potplant ook prima buiten op het balkon of terras gedijt en zelfs in de tuin geplant kan worden.

De inspiratiebronnen van de consument zijn significant verschillend met drie jaar geleden. Social media en influencers zijn enorm in populariteit gestegen. Echter, de inspiratie op de winkelvloer is én blijft het belangrijkste voor de consument, blijkt uit onderzoek. „De behaalde resultaten sterken ons natuurlijk enorm om de ingeslagen route voort te zetten. Met elkaar kunnen we de populariteit van cyclaam nog groter maken. Ik roep mijn collega kwekers op om aan te haken op onze social mediakanalen en ons gezamenlijke label te gaan gebruiken’’, aldus Walter van den Berg, namens Bergcamp voorzitter van de promotiecommissie cyclaam. Productmanager Peter Rodenrijs van Royal FloraHolland vulde aan dat zes van de ruim veertig RFH-aanvoerders van cyclaam het gezamenlijke label voor gardencyclaam gebruiken. Een aantal telers heeft nog zijn eigen label, naam of potcover om het buitengebruik van cyclaam te promoten.

Juiste productcode gebruiken

Het gebruik van de officiële productcode voor gardencyclaam is een punt van aandacht. De code voor de ‘gewone’ kamercyclaam in de aanvoerinformatie komt ook voor bij planten met een etiket gardencyclaam. Royal FloraHolland kan daarom in zijn statistieken niet goed duiden hoe groot het aanbod gardencyclaam is. Het gaat volgens Rodenrijs in ieder geval om ruim meer dan de 0,7 miljoen stuks die afgelopen jaren als gardencyclaam in de boeken gingen. Jaarlijks verhandelt Royal FloraHolland zo’n 15 miljoen cyclamen. Daarvan is de plant in de 10,5 cm-pot met 10 miljoen stuks de belangrijkste. Ook het aantal cyclamen dat via bemiddeling van de hand gaat is 10 miljoen, de rest is klokhandel. Het aanbod daalde de afgelopen twee jaar licht, 1-2 procent per jaar. De middenprijs is stabiel tot licht stijgend, zeker bij de kleinbloemigen (lees potmaat 10,5 cm).

Benchmark Garden Cyclaam

Tijdens de bijeenkomst zijn de winnaars bekend gemaakt van de jaarlijkse benchmark. 19 kwekers leverde 38 partijen aan voor deze houdbaarheidstest, die grotendeels buiten plaats vond. Het viel op dat, ondanks een buitengewoon natte herfst, de cyclamen er nog steeds  goed uitzagen. Linda van Leeuwen, begeleidster van de benchmark, vertelde dat geen enkele plant verloren is gegaan

In de categorie mini-cyclaam ging de eerste prijs naar Ten Have Plant met hun inzending Super Serie Picasso. In de categorie midi won kwekerij Apartus met hun inzending Super Serie Allure en bij de grootbloemigen ging de eer naar de Firma C&M Kester met de Super Serie XL.

Beeld uit de presentatie van productmanager Peter Rodenrijs van Royal FloraHolland, met enkele reacties uit het onderzoek dat gedaan is naar de populariteit van gardencyclaam. In het zwart het officiele etiket van de gardencyclaam dat de promotiecommissie cyclaam liet ontwerpen.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster