De Agritechnica in Hannover is met 319.000 m2 en ruim 470.000 bezoekers de grootste landbouwmechanisatieshow ter wereld. “Op de show zijn weinig machines te vinden speciaal voor de bloembollenteelt, maar er staan zeker technieken die met een eventuele aanpassing te gebruiken zijn”, zegt Erik Hogervorst van mechanisatiebedrijf Hogervorst uit Noordwijkerhout. Zijn bedrijf was aanwezig in de stand van Mazzotti.
Ook staan er best wat fabrikanten die ook in de bollenteelt actief zijn, zegt Hogervorst. Zo stond zijn mechanisatiebedrijf op de beurs in de stand van Mazzotti en liet ze klanten de zelfrijdende spuitmachine, de Mazzotti 6240HP zien. Hogervorst stond in hal 13 tegenover de stand van John Deere. “Het draait op de beurs veel om merkbeleving. De grote bedrijven halen alles uit de kast om een merkbeleving te creëren. Ze proberen daarmee te bereiken dat je zeg maar ‘of voor Ajax of voor Feijenoord bent’. Je ziet dat mensen trots zijn om bij een bepaald merk te horen. Die trend van merkbeleving zie ik steeds groter worden op de Agritechnica.” Dit gaat vooral op voor de grote jongens zoals: John Deere, Kubota, New Holland en Agco.
Kubota presenteerde op de beurs haar nieuwe elektrische trekker die ook volledig autonoom kan werken; de Agri Robo KVT. Dit biedt volgens Kubota het grote voordeel dat de machine over de weg naar het werkgebied kan rijden als een normale tractor en, eenmaal daar, de autonome modus kan worden geactiveerd zodat hij het werk zelfstandig uitvoert.
Verder zag Hogervorst heel veel nieuws op het gebied van gewasherkenning met camera’s en mechanische onkruidbestrijding, zoals heel veel schoffelmachines. “Het Duitse Kult stond er met machine die met een laser onkruid wiedt. Dat was erg interessant.” Kverneland toonde verder haar integratie van het gesloten vulsysteem op de getrokken veldspuiten.
Verder stonden er veel verschillende universiteiten die veel roboticatoepassingen lieten zien. “Daar zit enorm veel ontwikkeling in.” Ook werden er veel smartfarmingoplossingen getoond. “Je ziet dat nu bijna alle fabrikanten daadwerkelijk machines bedrijfsklaar kunnen hebben zodat agrariërs ze kunnen aanschaffen en er meteen mee kunnen gaan rijden.”