Vorige

Sommige consumenten verwachten meer bloemen en planten te kopen

Beeld
Bloemenbureau Holland

De meeste consumenten voorspellen dat ze de komende zes maanden minder uitgeven aan bloemen en planten. Maar consumenten die regelmatig bloemen en planten kopen verwachten ze juist meer aan te gaan schaffen, zegt Bloemenbureau Holland (BBH) die de impact van de hoge inflatie op de consumentenverkoop van bloemen en planten onderzocht.

Vanwege de oplopende inflatie deed BBH mei 2022 een eerste onderzoek naar de invloed ervan op de toekomstige consumentenverkoop van bloemen en planten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Zo’n 70.000 mensen in Nederland tussen 18 en 70 jaar vulden de vragenlijst in via onderzoeksbureau Motivaction. Deze week publiceerde ze de bevindingen.

Een kwart van alle respondenten voorspelt een slechtere financiële situatie in de tweede helft van dit jaar, bijna de helft denkt dat dit ongeveer gelijk blijft en 19% verwacht juist dat die verbetert. Gemiddeld zijn mannen en millennials in het onderzoek positiever dan vrouwen en babyboomers.

Compenseren

De meeste consumenten verwachten dat ze minder bloemen en planten kopen vergeleken met begin dit jaar. Behalve de mensen die regelmatig sierteeltproducten kopen, dit zijn de zogenoemde Aesthetic Explorers en de Status Seekers. Bij de promotie van bloemen en planten richt BBH zich op deze twee doelgroepen. Aesthetic Explorers en de Status Seekers verwachten de komende tijd juist meer bloemen en planten aan te schaffen en staan er financieel dan ook beter voor. Zo verwacht ongeveer 20% van de regelmatige kopers vaker snijbloemen of kamerplanten aan te schaffen. Tuinplanten lijken iets gewilder, een kwart van deze consumenten verwacht ze vaker te gaan kopen. Ter vergelijking: bij de overige consumenten is dit hooguit 10%.

Volgens BBH verzachten de resultaten bij de regelmatige kopers de pijn een beetje, maar is het nog maar de vraag of het genoeg is om voor de overige consumenten te compenseren.

Britten positiever dan Nederlanders

Van de vier onderzochte landen zijn Britten het meest positief over hun koopkracht en bestedingen aan bloemen en planten. Bijna een kwart van de Britten voorspelt meer uit te kunnen geven, vergeleken met 13% van de Nederlanders. Zo’n 20% van de Britse respondenten denkt meer planten en bloemen te kopen. Deze percentages liggen bij Nederlanders een stuk lager: tussen de ongeveer 5% verwacht meer snijbloemen en kamerplanten te kopen en 8% schat in meer tuinplanten aan te schaffen.

Nieuwe meting

Het onderzoek was afgelopen mei, toen de inflatie iets minder hoog was dan nu. Volgens het CBS was de inflatie toen 8,8% hoger dan een jaar eerder, in augustus van dit jaar liep de inflatie op naar 12%. Dit najaar volgt daarom een nieuwe meting.

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster