Met de introductie van ‘Groene Dag’ krijgt het retailkanaal er een nieuw merk bij: in het sierteeltschap. Daarmee moet er voor veel supermarkten een einde komen aan de tijd dat bloemen en planten merkloos worden verkocht. Een herkenbaar merk in het schap kan ertoe bijdragen dat de sierteelt omzet in het retailkanaal een forse impuls krijgt, verwacht initiatiefnemer Niftrik Bloemen en Planten. Vanaf 12 september is Groene Dag in tientallen supermarkten van Albert Heijn, Jumbo, Coop en Plus in geheel Nederland te koop.
De retail haalt nog niet het maximale rendement uit de vierkante meters van het sierteelt schap, constateert kwaliteitsmanager Marcel Schamp van Niftrik Bloemen en Planten. „Bloemen en planten zijn de afgelopen jaren een serieuze versgroep in de supermarkt geworden. Maar in veel vestigingen is de verkoop nog té afhankelijk van een winkelmanager of medewerker die er enthousiast mee aan de slag gaat.’
Start met twintig producten
De introductie van een merknaam en een uniforme uitstraling moet die verkoop een boost geven. Twee jaar geleden lanceerde merk ontwikkelaar Menno van Es van The Green Brand Factory met succes een variant in Duitsland: Grünen Tag. Onder de vlag van Groene Dag begint Niftrik Bloemen en Planten met een assortiment van ongeveer twintig kamerplanten en tuinplanten. Die worden jaarrond voor een vaste prijs aangeboden.
Schamp: „We gaan van start met de producten met de hoogste omloopsnelheid in het retailkanaal. Ook seizoensproducten passen in het assortiment. Op korte termijn zal het aanbod verder worden uitgebreid, waarbij we ook naar de verkoop van bloemen onder het Groene Dag-merk kijken.” Het bedrijf maakt gebruik van een netwerk van eigen telers, verspreid over het land.
Datagestuurd assortimentsbeleid
Eerdere kleinschalige pogingen om bloemen en planten onder een merknaam te verkopen in de retail liepen spaak. Omdat Niftrik Bloemen en Planten al jarenlang ervaring heeft in het kanaal, verwacht het bedrijf dat Groene Dag snel voet aan de grond krijgt. Eigen meubilair met Groene Dag-branding moet de herkenbaarheid van het merk op de winkelvloer verhogen. Ook gaat de toeleverancier binnenkort data gebruiken om het assortiment per filiaal bij te sturen.