Vorige

RoyalFloraHolland betaalt heffingen van gedupeerden KOA-storing terug

Royal FloraHolland (RFH) komt de gedupeerden van de KOA-storing van vrijdag 16 september tegemoet. De veiling geeft eenmalig de klokprovisie van afgelopen vrijdag terug aan aanvoerders. Kopers kunnen rekenen op een eenmalige teruggave van de transactieheffing.

De restitutie voor kwekers wordt verrekend met de productafrekening van komende week. Aanvoerders ontvangen het automatisch bij de uitbetaling volgende week. Kopers krijgen hun eenmalige vergoeding via de klokfactuur van aanstaande vrijdag. Ook dit gaat automatisch en zowel kwekers als kopers hoeven hiervoor niks te doen. De veiling maakt niet bekend hoeveel zij terugbetaalt. Het is een substantieel bedrag, passend bij alle ongemak en consequenties van de exceptioneel grote vertraging, geeft RFH-woordvoerder Michel van Schie aan. Onbekend is eveneens hoeveel gederfde inkomsten en extra kosten de handelaren en telers vanwege de storing hadden.

Storing KOA-netwerk

De veilingklokken van RFH draaiden vrijdag 16 september op alle vier de vestigingen urenlang niet. Het probleem werd veroorzaakt door een storing aan het KOA-netwerk. Rond 10:30 was het probleem opgelost en gingen de klokken alsnog draaien. De prijsvorming voor bloemen bleef redelijk op niveau, maar de middenprijs bij de planten kwam ruim 15 cent lager uit dan het beeld van de rest van vorige week. De doordraai was die vrijdag 0,6%.

Review

Ruud Knorr, CCO Royal FloraHolland, zegt in een bericht op de website van RFH: „Een dergelijke grote vertraging in het veilen is niet iets wat onze leden en onze klanten van ons mogen verwachten. Daarom deze eenmalige tegemoetkoming, ook als expliciete blijk van erkenning voor wat dit voor onze klanten heeft betekend aan ongemak en problemen.”

Ook Royal FloraHolland CEO Steven van Schilfgaarde besteedde aandacht aan de storing in zijn directiecolumn. De logistieke dienstverlening schiet tekort, schrijft hij, los van de storing. „De hoofdoorzaak hiervan is niet IT, maar de grote schaarste op de arbeidsmarkt. We gaan met onze klanten het gesprek aan hoe we de pijn zo veel mogelijk kunnen verzachten.” 

Volgens Van Schilfgaarde laat de veiling een review uitvoeren door een onafhankelijke externe partij. Dit gaat enige weken in beslag nemen.

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster