Vorige

Roggelelieman Fred Bos overleden

Tijdens een verblijf in Govelin is roggelelieman Fred Bos overleden. Hij is 81 jaar geworden. Bos zette zich meer dan 35 jaar in voor de roggelelie (Lilium bulbiferum), die nog tot 2020 in Nederland voorkwam.

Fred Bos is zijn hele leven begaan geweest met de natuur. Een opmerking in een standaardwerk over de Nederlandse flora over de roggelelie die al 150 jaar niet meer in Nederland voor zou komen, zette hem eind jaren tachtig aan het speuren naar dit bijzondere bolgewas. Via zijn vader kwam hij er achter dat nog tot in de jaren vijftig deze lelie in Drenthe voorkwam.

Openbaring

Bos bouwde een kennisnetwerk op, publiceerde tal van artikelen over de roggelelie, en ontdekte op enig moment dat er in Govelin (Niedersachsen), 400 km van zijn woonplaats Winterswijk, nog roggelelies groeiden. Hij kon zijn ogen niet geloven, toen hij honderden bloeiende lelies zag staan. Samen met inwoners van Govelin spande hij zich daarna in om deze groeiplaats te behouden.

Excursies

Elk jaar weer reisde hij af naar Govelin, maar al te vaak met een groeiende groep belangstellenden. Zo ook dit jaar. Tijdens deze reis werd Bos niet goed en overleed. Omringd door zijn geliefde roggelelies van Govelin.

Gerelateerde content

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster