LTO Noord is een massale publieksactie gestart. Bij meer dan 2500 boeren en tuinders hangen inmiddels spandoeken waarop te zien is welke producten ze leveren. Het gaat om 21 verschillende spandoeken voor de verschillende sectoren waarop jonge ondernemers te zien zijn. De spandoeken zijn massaal besteld in alle 9 provincies waar LTO Noord actief is.
Er zijn in totaal zijn er ruim 2600 spandoeken door leden en niet-leden van LTO Noord besteld, dit terwijl er gerekend was op 300 spandoeken, vertelt Malkis Jajan van LTO Noord. „Blijkbaar is er bij boeren en tuinders zelf veel behoefte aan een positieve actie zoals deze.”
Boeren en tuinders konden de spandoeken bestellen vanaf april tot en met 1 mei, maar al in de eerste dagen bleek dat de belangstelling veel groter was dan gedacht. Ruim 90 bollenkwekers hebben het spandoek besteld en in de vaste planten en boomkwekerij vroegen 26 ondernemers het spandoek aan, weet Jajan.
Bollenteelt
Op de 21 verschillende spandoeken, staan 21 verschillende jonge boeren en tuinders. Voor de bollenteelt is er één spandoek met daarop een tulpengewas. Hierop is Frank Heemskerk van M. & L. Heemskerk uit Hillegom te zien, één van de bollenjongens. Er staat op: ‘Mooie bloemen van de teler voor ons allemaal’. Martijn Doorn is de vaste plantenkweker die op een spandoek staat afgebeeld. Hij is sinds dit jaar bestuurslid LTO Bomen, Vaste planten en Zomerbloemen en heeft Doorn Plants, een boomkwekerij met verschillende heesters in Heerde.
Bij de publieksactie horen ook andere reclame-uitingen, zo zijn er 20 tot 30 abri’s geplaatst in onder andere Hilversum en in Den Haag in de buurt van de Tweede Kamer. Ook vloog er eens een vliegtuigje boven Wageningen met daarachter een doek waarop te lezen was: ‘Gezond eten komt van de boeren van ons allemaal. Verder komen de beelden van de spandoeken ook voorbij op social media.
Positieve campagne
Aan het begin van de actie werden de eerste spandoeken overhandigd aan gedeputeerde(n) in de negen provincies waar LTO Noord actief is. Voor de publiekscampagne is dit keer de insteek gekozen dat het vooral een positief gevoel moet oproepen. LTO Noord-voorzitter, Dirk Bruins, daarover. „Boeren en tuinders beleven onzekere tijden. Dat is enorm pijnlijk. Vaak laten we deze pijn ook zien. Dit keer kiezen wij heel bewust voor een positieve campagne. Het gaat niet over de problemen waar wij mee te maken hebben. Maar we laten nu juist zien wat wij ondanks al deze problemen nog steeds betekenen voor Nederland. Of het nu gaat om verse melk, lekker patat of gezonde aardbeien. Dat komt allemaal van boeren en tuinders.”