Pelargonium for Europe – het promotiecollectief van geranium – wil EU-financiering aanvragen voor promotie in België en Nederland. Ter ondersteuning van die aanvraag is een online vragenlijst gemaakt om marktinformatie te verzamelen bij deskundigen uit de sector.
Antwoorden zullen volgens de organisatie enorm helpen om meer EU-financiering aan te vragen voor promotie van geranium in Nederland en België. Uiteindelijk komt dat de tuinbouwsector in het algemeen ten goede. Insteek is het voortzetten van grootschalige marketingactiviteiten om producenten en detailhandelaren in heel Europa te ondersteunen. Het is geen probleem als respondenten niet op elke vraag in de online enquête een nauwkeurig antwoord hebben; alleen een deskundig perspectief / een geïnformeerde inschatting is al zeer nuttig.
Samenwerking geranium en poinsettia
Het marketingbureau Green Marketing Europe GmbH in Duitsland coördineert de Europese promotiecampagne voor geranium en is ook verantwoordelijk voor het aanvragen van de EU-financiering. Dit bureau doet dat ook voor poinsettia. Dat is omdat er voor beide gewassen een overlap is tussen de veredelaars en kwekers. Veredelaars van geranium en poinsettia werken al geruime tijd samen aan promotie, door een speciale afdracht op stek/zaad. De feitelijke opdrachtgevers voor de promotie zijn de Europese veredelaars van die gewassen. Stars for Europe werd in 2000 opgericht en Pelargonium for Europe ontstond in 2016. Men is actief in 22 Europese landen.
De EU-aanvraag voor promotie van poinsettia is al uitgevoerd. Toch ziet de organisatie in Duitsland de onderstaande enquete voor pelargonium, als een kans om ook enkele algemene vragen over die potplant te stellen. Er is namelijk brede behoefte aan marktinformatie en dat wil men verzamelen via deskundigen uit de sector, bijvoorbeeld managers van brancheverenigingen, producenten, deskundige adviseurs, etcetera.
Betrokkenen informeren
Concept Factory is het bureau voor de promotieactiviteiten van pelargonium in Nederland en België. Het promotiecollectief Stars for Europe voor poinsettia werkt in ons land met het marketingbureau Pull Position.
Via Glastuinbouw Nederland en de veilingen worden alle betrokkenen door die bureau’s geïnformeerd over de promotiecampagnes. Er is geen rol voor Bloemenbureau Holland, maar er zijn als dat kan wel samenwerkingen op de winkelvloer. Dit wordt voor meerdere productspecifieke promotiecampagnes al gedaan.
De link naar de enquête