De promotiecampagne ’365 dagen bloemen’ gaat vanaf 2026 vijf jaar door en krijgt de mogelijkheid om zowel on- als offline verder te groeien. De kwekers die vallen binnen de FPC Seizoensbloemen en FPC Bolbloemen Assortiment hebben namelijk ingestemd met het nieuwe promotieplan en de bijbehorende afdracht over hun omzet. Van de uitgebrachte stemwaarde bleek 85% voor te zijn.
De telers die vallen binnen de FPC Seizoensbloemen en FPC Bolbloemen Assortiment konden vanaf 2 april al online hun stem uitbrengen. De laatste kans daarvoor was woensdag 16 april tijdens een productdag op Keukenhof, toen de uitslag bekend werd gemaakt door Jacco van der Hoeven de nieuwe projectleider van de promotiecommissie. De productmanager van Royal FloraHolland volgt Gerard Gardien op. Gardien ging november 2024 met pensioen en was betrokken bij de promotiecampagne sinds die in 2009 startte voor de zomerbloemen onder de naam Pure Summerflowers. Vanaf 2014 sloten ook andere productgroepen aan.
De promotiecampagne heet al enkele jaren ‘365 dagen bloemen‘ als naam en is een initiatief van 2.018 kwekers die zijn aangesloten bij Royal FloraHolland. Ze komen uit 15 landen en kweken samen ruim 150 verschillende soorten seizoensbloemen en bolbloemen. De totale omzet van die bloemen bij Royal FloraHolland was €638 miljoen in 2024, waarbij de top 10 aanvoerders goed zijn voor ruim 40% van de omzet.
Teler dragen afhankelijk van de grootte van hun veilingomzet 0,10 %, 0,05% of 0,03 % af voor de promotiecampagne. Ook veredelaars ondersteunen deze campagne.
De stemwaarde is gerelateerd aan de veilingomzet. Deze stemronde bleek dat net als voorgaande jaren lang niet alle telers hun stem hebben uitgebracht. Dat is geen vereiste voor het doorgaan van de campagne. Als minimaal 66,7% van de uitgebrachte stemwaarde voor is, dan is er groen licht en betaalt iedereen mee aan de campagne. De uitgebrachte stemwaarde was dit keer 22% van wat de betrokken telers samen aan stemwaarde hebben. „Dat is in lijn met de percentage’s van voorgaande stemrondes. Bij andere productgroepen is het percentage uitgebrachte stemwaarde veel hoger, tussen de 70 en 100%.”

Digitale aanpak
Van der Hoeven: „We hopen jaarlijks zo’n €370 .000 bijeen te brengen als budget voor de campagne. Onder leiding van Gerard Gardien heeft de campagne de digitale aanpak in de bloemensector omarmd. Ik ben blij dat ik het stokje van Gerard over mag nemen.”
Samen met het bureau BTTR onderging de campagne in 2023 een complete transitie en kreeg een nieuw logo en huisstijl. Er werd het nieuwe platform 365dagenbloemen.nl gelanceerd in vier talen. Inmiddels is de info in tien talen beschikbaar. Het vernieuwde, interactieve platform viel op in de ‘digitale sector’ en ontving vorig jaar een Dutch Interactive Award.
Bloemisten kunnen op het platform overzichtelijk zien welke bloem wanneer beschikbaar is in het seizoen. Aan de hand van de beschikbaarheidsdata van Royal FloraHolland worden de bloemen het gehele jaar op de juiste dag gepromoot. Op het platform kunnen bloemisten tevens inspiratie en informatie vinden over de ruim 150 aangesloten (seizoens)bloemen van de campagne. Het is bovendien mogelijk om eigen collecties van bloemen te maken en deze direct in te kopen bij de betreffende leverancier. Van deze functie wordt nog niet veel gebruik gemaakt, maar dat wil BTTR onder andere via zogenoemde API’s de komende promotieperiode verbeteren.
Groeiende resultaten
Er zijn het afgelopen jaar 85.690 nieuwsbrieven verzonden en twee keer zijn ruim 10.000 themamagazines (in vier talen) aan bloemisten verstuurd. Het aantal volgers op social media blijft stijgen en het platform van 365 dagen bloemen heeft het afgelopen jaar honderden nieuwe abonnees erbij gekregen. „Je kunt je gratis aanmelden via het platform en je kunt het in 2024 compleet vernieuwde themamagazine dan twee keer per jaar ontvangen, je aanmelden voor de maandelijkse nieuwsbrief, maar ook foto’s downloaden”, aldus Van der Hoeven.
Promotieplan
De info over de beschikbaarheid van de bloemen en de inspiratie via fotografie vallen in de smaak bij de bloemisten, blijkt uit een enquete. Ook interviews met bloemisten lezen ze graag. In 2024 is het platform doorontwikkeld. Er kwam onder andere een overzicht van evenementen bij. En de info is nu ook beschikbaar in het Pools, Spaans, Italiaans, Deens, Zweeds en Fins omdat uit dataverkeer aantoonde dat er vanuit deze landen veel interesse was. Ook vanuit Zuid-Amerika en Azië komen overigens relatief veel bezoekers op het platform. Van der Hoeven: „We zijn continu bezig met de behoeftes van de bloemist. Uit een eigen onderzoek leerden we dat zij graag video tutorials willen zien. Denk daarbij aan thema’s als kennis over de bloemsoorten, het maken van boeketten/ arrangementen en de verzorging ervan. We zijn bezig met de uitvoering daarvan.” Kwekers kunnen via het platform een nieuw product promoten bij de bloemist via de maandelijkse nieuwsbrieven door deze in te dienen via een formulier.
Samenwerking in de sector
De komende vijf jaar is de promotiecampagne van plan om de samenwerking nog verder op te zoeken in de sector. Daarbij wordt er niet alleen gedacht aan de samenwerking met kwekers en bloemisten, maar ook aan groothandels, scholen, brancheorganisaties, enzovoort. Ook online adverteren wil de promotiecommissie oppakken, net als het opzetten van een academy portal. Activatie en educatie zijn al speerpunten voor 2025.
Specifieke promotie voor seizoensbloemen begon in 2009
In 2009 startte de promotiecampagne voor de zomerbloemen onder de naam Pure Summerflowers. In 2013 is het
pakket verbreed naar promotie voor alle seizoensbloemen. Sinds 2016 draait de campagne ’365 dagen bloemen’. Deze campagne is een initiatief van zo’n 2.200 telers die vallen onder de FPC seizoensbloemen en FPC bolbloemenassortiment. In 2019 zijn FPC’s Calla en Exoten daar bij gekomen.
De grote, diverse groep omvat 140 verschillende gewassen. De verschillen tussen bedrijven zijn groot. In 2019 waren 60 telers (en dat is 3%) verantwoordelijk voor 33% van de omzet. En het omzetaandeel van buitenlandse kwekers bedroeg toen 35% en dat is in vergelijking met ander FPC’s hoog.
Ruim drie ton
Voor 2020 zou de begroting uitkomen op zo’n € 325.000 per jaar. De kwekers betaalden toen allemaal 0,06% over hun omzet. De productgroep seizoensbloemen was toen jaarlijks goed voor € 455 miljoen veilingomzet bij Royal FloraHolland. Ook veredelaars dragen bij aan ’365 dagen bloemen’ en er zijn samenwerkingen met andere productspecifieke promotiecampagnes en Bloemenbureau Holland
In 2019 is twee keer gestemd voor voortgang van de promotie in de periode 2020-2022. De eerste stemming werd namelijk niet de benodigde 66.7% meerderheid behaald (43% was tegen). Het plan is daarom met name op het gebied van heffing en stemrecht aangepast. Toen volgde bij de stemming wel een positieve uitslag. Alle bedrijven betalen over de eerste € 200.000 omzet 0,10% promotieheffing. Over omzetten tussen de € 200.000 en € 1 miljoen, gaan ze 0,05% betalen. En over de omzet die boven de € 1 miljoen ligt, moeten kwekers 0,03%
afdragen. Ook het stemrecht werd bij het maken van het nieuwe plan gewijzigd. Het is sinds 2019 gekoppeld aan de heffing die betaald moet worden. De kleine kweker, die iets meer gaat afdragen dan de 0,06% die gold tot 2020, kreeg meer stemrecht. En de grote kweker die minder gaat betalen, heeft iets minder stemrecht.
