De promotiecampagne Hello Amaryllis krijgt een vervolg. De telers stemden met 91% voor de plannen en bijhorende afdracht van 0,25% over hun omzet snijamaryllis bij Royal FloraHolland.
De stemming voor een nieuwe driejarige promotiecampagne was op 26 april op de Floriade in Almere. De Royal FloraHolland leden die snijamaryllis telen stemden voor de vierde keer: de gezamenlijke promotiecampagne wordt door het collectief al sinds 2013 ondersteund. De uitgebrachte stemmen vertegenwoordigden 55% van de omzet snijamaryllis bij Royal FloraHolland.
Amaryllis campagne 2022-2025
Uitdaging in de promotie blijft ‘Hoe zorgen we ervoor dat de Europese bloemist Amaryllis het hele verkoopseizoen (november-februari) omarmt?’ De komende drie jaar richt de campagne zich vooral op online kansen en op de bloemisten in Duitsland en Frankrijk.
De promotiecommissie Amaryllis gaat samen met Concept Factory en Royal FloraHolland aan de slag om het promotieplan en het vervolg van de campagne de komende jaren ten uitvoer te brengen.
Er komt aanscherping van thema’s zoals het opengaan/de metamorfose van de bloem en het feit dat het een typische seizoensbloem is. De zogenoemde tagline ‘witness the magic unfold’ onderstreept dat eerste thema. De naam van de campagne is ’Hello Amaryllis’ en die is al eerder gebruik door deze productgroep. In de periode oktober 2019 tot eind 2022 was de naam ’Hello it’s me’ van kracht, dus zonder de productnaam in de titel.
De succesvolle shopperactivaties met Bloemenbureau Holland blijven onderdeel van de campagne. Er is bewezen dat ze de consument stimuleren om meer en vaker amaryllis te kopen. Ook de samenwerking met de campagne ‘365 dagen Bloemen’ (voor seizoensbloemen) in de winter willen de telers graag voorzetten. De telers van seizoensbloemen stemmen begin mei over voortgang van collectieve promotie voor hun gewassen.
Productspecifieke promotieregeling
Via deze promotieregeling dragen vanaf 1 oktober 2022 alle aanvoerders (leden en niet-leden van Royal FloraHolland) 0,25% over hun omzet af aan het vervolg van de Amaryllis promotie. Deze promotieheffing wordt per kwartaal geïnd. De looptijd en daarmee de inning eindigt op 30 september 2025.
Op de Floriade werden de kwekers tijdens de Amaryllis productdag ook door productmanager Jacco van der Hoeven bijgepraat over marktontwikkelingen. En er was tijd voor een bezoek aan het park en het Green House op de Floriade.