Een half jaar is het agrarische arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht nu online. De website is opgezet om mensen zonder groene ervaring of opleiding warm te maken voor een overstap naar de land- en tuinbouw. Zo ook Cindy, die twee maanden geleden overstapte van een taxibedrijf naar een vasteplantenkwekerij nadat ze een vacature zag op Beter Uitzicht.
Cindy Seijsener is blij met haar baan als administratief medewerker op de kwekerij. ‘Ik had niet verwacht dat ik op een agrarisch bedrijf zou kunnen werken. Ik solliciteerde omdat in de vacature stond dat agrarische ervaring niet nodig was. De sfeer is hier zo positief en iedereen is bereid je te helpen.’
Voorziet in een behoefte
Door middel van ervaringsverhalen en campagnevideo’s van Beter Uitzicht worden mensen enthousiast gemaakt voor werken in de land- en tuinbouw. ‘Op de website kunnen ze vervolgens een keuzetool invullen om zich te oriënteren op de functies in de sector en vacatures vinden die daarbij passen’, vertelt projectleider Mirthe Post.
Zij kijkt tevreden terug op het eerste half jaar. Het arbeidsmarktplatform is ruim 57.000 keer bezocht door potentiële werknemers. De bijbehorende imagocampagne is meer dan 1,6 miljoen keer gezien. Ruim 6400 mensen vulden de keuzehulp in. ‘De cijfers laten zien dat we als sector een interessant verhaal hebben.’
Nieuwe werknemer via Beter Uitzicht
Ook werkgevers weten het platform steeds beter te vinden, zo’n 125 agrarische werkgevers maakten een account aan om gratis vacatures te plaatsen. Aad Vollebregt, vollegrondskweker, is een van hen, en met succes. Vollebregt zette zijn vacature online op Beter Uitzicht en kreeg al snel meerdere sollicitanten, waarna hij Cindy aannam. Voor hem is het werken met zij-instromers niet onbekend. ‘Bijna al mijn personeel komt van buiten de sector, ze leren het werk on-the-job’.
Concurrentie met andere sectoren
Post ziet na de succesvolle start ook uitdagingen voor het arbeidsmarktplatform. ‘Het is nu zaak om de aandacht voor Beter Uitzicht vast te houden en het bereik te vergroten.’ Het blijven publiceren van content, zoals deze week nog een nieuwe promotievideo voor de brede land- en tuinbouwsector, moet daaraan bijdragen.
‘We concurreren natuurlijk met andere sectoren die voor soortgelijke initiatieven soms het twintigvoudige budget hebben. Elke euro die je extra kunt besteden zorgt voor extra bezoekers en daarmee sollicitanten. We blijven daarom zoeken naar mogelijkheden om de campagnebudgetten uit te breiden om zoveel mogelijk potentiële werknemers te bereiken.’
Meer informatie voor werkgevers
Ondernemers in de land- en tuinbouw die op zoek zijn naar personeel kunnen gratis hun vacature plaatsen op het platform Beter Uitzicht. Een online campagne zorgt dat ook mensen zonder groene opleiding de vacatures zien. Vacatures worden automatisch doorgeplaatst op verschillende andere vacaturesites. Plaatsen op Beter Uitzicht scheelt een ondernemer dus een hoop werk.