Winkels lopen veel omzet mis als ze door personeelstekort op bepaalde dagen of tijdelijk dicht zijn. Ruim een derde van de klanten (36%) gaat ergens anders naartoe. Bij jongeren is dat 44%.
Dit blijkt uit onderzoek van Q&A Insights & Consultancy onder 1200 Nederlanders, waarvan Retailtrends.nl melding maakt. 45% van de ondervraagden komt terug op een moment dat de winkel wel open is; 17% koopt online bij de winkel, als die mogelijkheid er is.
Bijna driekwart van de consumenten (70%) merkt dat er personeelstekorten zijn bij winkels. Een kwart hiervan ervaart dit regelmatig tot vaak. Klanten tussen 18 en 34 jaar hebben er het meeste last van, volgens het onderzoek. Ze klagen bijvoorbeeld dat ze langer moeten wachten voordat ze worden geholpen.
Geen aantrekkelijke werkplek
Uit het onderzoek blijkt ook dat winkels niet als aantrekkelijke werkplek worden gezien. Maar liefst 68% van de beroepsbevolking ziet het om die reden niet zitten om er aan de slag te gaan. Zo lijkt consumenten het werk saai en eentonig of juist stressvol en chaotisch (22%). Ook het lage loon wordt door 12% van de ondervraagden als reden genoemd.
In mei van dit jaar heeft Bloem&Blad een Trendspecial uitgebracht over het thema Personeel. Ook het personeelstekort in (bloemen)winkel krijgt daarin volop aandacht. De special is hier los te bestellen voor €25.