In het derde kwartaal van dit jaar hebben consumenten 5% minder producten online gekocht dan in dezelfde periode in 2021. De online bestedingen zijn wel iets toegenomen, met 4%. Dit blijkt uit de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
In totaal hebben Nederlandse consumenten in het derde kwartaal €7,2 miljard online uitgegeven, 4% meer dan in dezelfde periode in 2021. Deze groei wordt veroorzaakt door een groei in online bestedingen aan diensten (+14%), aangejaagd door een groei in pakketreizen (+20%) en tickets voor attracties en evenementen (+19%). Het aantal aankopen van diensten blijft redelijk stabiel (+1%), maar omdat consumenten minder producten kopen daalt het totaal aantal online aankopen wel (-5%) vergeleken met het derde kwartaal in 2021. Het onderzoek is uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en mede-opdrachtgever Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
‘Als we de cijfers naast de afgelopen kwartalen houden, zien we een minder extreme groei in de totale bestedingen, en een minder extreme daling in het aantal aankopen. De extremen die we afgelopen twee jaar hebben gezien, zijn er nu uit. Kijken we terug naar 2019 (voor corona), dan liggen het aantal aankopen en de online bestedingen van zowel producten als diensten nu alsnog gemiddeld hoger’, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.
Smartphone steeds populairder als betaalmiddel
Hoewel de desktop en laptop de dominante apparaten bij online shoppen, maar het smartphone-aandeel stijgt vergeleken met vorig jaar. iDEAL wordt nog steeds veruit het meest gebruikt als betaalmiddel voor het doen van online aankopen, alhoewel het aandeel licht daalt (van 71% naar 69%). Creditcard en Klarna vergroten hun aandeel (beide +1%).