In 2024 liet Bloemenbureau Holland onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Deze studie, uitgevoerd door Haystack Consulting, biedt inzichten in de productcategorieën snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten, waarmee kwekers en handelaren hun verkoopstrategieën kunnen aanscherpen. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats.
Customer Journey
Tijdens het onderzoek werd gekeken naar de customer journey: de reis van de klant. Bij bloemen spelen prijs, versheid en visuele aantrekkelijkheid de grootste rol in de aankoopbeslissing, terwijl bij planten vooral onderhoudsgemak, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid belangrijk zijn.
Voorkeurskanalen verschillen per land
De favoriete verkooppunten voor bloemen en planten variëren per land. In het Verenigd Koninkrijk is de supermarkt het belangrijkste kanaal voor bloemen, terwijl in Nederland, Duitsland en Frankrijk de voorkeur uitgaat naar de bloemist. Voor planten speelt het tuincentrum vrijwel overal een sleutelrol, maar de tweede keuze verschilt: in Nederland kopen consumenten vaak een plant bij de supermarkt, gevolgd door de bloemist, terwijl in Duitsland en Frankrijk de bloemist juist populairder is dan de supermarkt.
Verder onderzoek
Om de onderzoeksresultaten beschikbaar te stellen heeft Bloemenbureau Holland een interactief dashboard ontwikkeld. In het tweede kwartaal van 2025 gaat Bloemenbureau Holland verder met met het onderzoek in Polen, Italië, Noorwegen en Zweden.