Werknemers in Europa en de Verenigde Staten beschouwen een hoger salaris als de belangrijkste factor om hun betrokkenheid op het werk te vergroten. Opvallend is dat Nederlandse werknemers hier van alle landen het minst belang aan hechten. Wel zijn Nederlanders het meest geïnteresseerd in doorgroeimogelijkheden in vergelijking met andere landen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Quinyx, uitgevoerd onder 12.500 eerstelijnsmedewerkers in de horeca, detailhandel en logistiek.
Uit het onderzoek is gebleken dat de Amerikanen bovenaan staan wat betreft interesse in een hoger salaris. 71% geeft aan dat ze een hoger salaris als belangrijkste factor beschouwen om hun betrokkenheid op werk te vergroten. Op de tweede plaats staat Zweden met 69%. Nederland scoort op dit gebied het laagst met 53%.
Betere doorgroeimogelijkheden
Waar Nederlanders op het gebied van salaris onderaan staan, staan ze bij de doorgroeimogelijkheden wel bovenaan. 23% geeft aan dat betere doorgroeimogelijkheden de inzet op het werk verhogen. Noorwegen staat op de tweede plaats met 20%. De Verenigde Staten staan onderaan met 11%.
Luisteren naar werknemers
„Onze bevindingen laten zien dat de prioriteiten van eerstelijnsmedewerkers, zoals kassamedewerkers, pakketbezorgers en horecapersoneel, variëren per land,” zegt Jan de Rooij, Country Manager BeNeLux, Verenigd Koninkrijk en Australië bij Quinyx. „In Nederland zien we een sterke focus op doorgroeimogelijkheden, wat aangeeft dat werknemers hier waarde hechten aan hun professionele ontwikkeling. Werkgevers die inspelen op deze behoefte kunnen hun medewerkers beter motiveren en behouden. Het is cruciaal om te luisteren naar wat werknemers echt belangrijk vinden en om daarop in te spelen.”