Drie op de vier Nederlandse werknemers (74%) gebruiken WhatsApp voor werk gerelateerde communicatie. Hiermee staat Nederland bovenaan in Europa en de Verenigde Staten met zakelijk Whatsapp-gebruik. Dit blijkt een uit een internationaal onderzoek van het platform Quinyx onder 12.500 eerstelijnsmedewerkersin de horeca, detailhandel en logistiek.
Hoewel Whatsapp bekendstaat als een laagdrempelig communicatiemiddel, kleven er risico’s aan het gebruik ervan van werkdoeleinden. Met name op het gebied van privacy en welzijn van medewerkers. Werknemers die WhatsApp op hun persoonlijke telefoon gebruiken, ervaren vaak vervaagde grenzen tussen werk en privé. „In sectoren zoals horeca, detailhandel en logistiek hebben eerstelijnsmedewerkers zelden een zakelijke telefoon. Dit betekent dat zij ook buiten werktijd meldingen krijgen van werkgerelateerde berichten. De verwachting om snel te reageren en het onvermogen om los te koppelen, verhoogt het risico op stress en een burn-out”, vertelt Ned Gammell van Quinyx.

Gegevensbeveiliging
Naast het welzijn van werknemers, zijn er ook risico’s voor gegevensbeveiliging. Hoewel WhatsApp end-to-end encryptie biedt, is het communicatieplatform niet ontworpen voor zakelijk gebruik. Hierdoor worden organisaties blootgesteld aan beveiligingslekken, datalekken en ongeautoriseerde toegang tot gevoelige informatie. Bedrijfsgegevens, klantgegevens en zelfs persoonlijke gegevens van werknemers kunnen gevaar lopen wanneer deze via dergelijke informele kanalen worden gedeeld.