Door het warme nazomerweer verloopt de afzet van najaarviolen stroef. Dan komt de dit najaar gestarte promotiecampagne van najaarsviolen goed van pas. De laatste soortgelijke campagne dateert al weer van tien jaar geleden. De campagne is alleen gericht op Nederlandse consumenten.
Als onderdeel van de campagne doopte André Rieu op 1 oktober op het Vrijthof zijn eigen viool; de dag waarop hij 74 jaar werd. De tuinplant met een kleurschakering van geel, rood en oranje is hem als eerbetoon aangeboden door de Nederlandse violenkwekers. Jasper van Diemen, netwerkcoördinator bij Glastuinbouw Nederland heeft bij veredelaars hun nieuwste najaarviolen opgevraagd, waaruit Rieu uiteindelijk een grootbloemige van Syngenta heeft gekozen om zijn naam aan te verbinden.
De afgelopen weken zijn er al verschillende persberichten verschenen in de landelijke bladen. Komende zaterdag wordt ook in het tv-programma De Grote Tuinverbouwing aandacht besteedt aan najaarsviolen, zowel grootbloemige als kleinbloemige (cornuta-typen). Verder heeft Boer Tom (bekend van Boer zoekt Vrouw) zijn gezicht verbonden aan de campagne en zal via diverse sociale mediakanalen aandacht besteden aan najaarsviolen.
De landelijke commissie eenjarige zomerbloeiers van Glastuinbouw Nederland is initiatiefnemer van de campagne. Telers van eenjarige zomerbloeiers hoeven geen extra budget voor de promotiecampagne op te hoesten. Er was voor deze campagne nog budget beschikbaar vanuit in het verleden geïnde gelden.