Vorige

Moederdagbloemen steeds groener, maar discussie blijft

Beeld
vakblad voor de Bloemisterij

MPS-cijfers van de afgelopen tien jaar laten een sterke daling zien van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen tegen ziekten en plagen. Moederdag is traditioneel een piekmoment in de sierteeltsector, maar ook een moment om de discussie over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen te voeren, blijkt uit aandacht van de landelijke media.

Royal FloraHolland, Glastuinbouw Nederland en Bloemenbureau Holland presenteren samen met MPS voor het eerst deze cijfers over de afname van gewasbeschermingsmiddelen in de sierteelt. Recente cijfers van MPS laten zien dat kwekers van snijbloemen wereldwijd inmiddels 35% minder middelen (kg werkzame stof per hectare) gebruiken dan tien jaar geleden én het aandeel van de meest milieubelastende middelen is sterk gedaald. Zo daalde het gebruik van de meest milieubelastende (‘rode’) werkzame stoffen zelfs met 78%. Bij potplanten is een vergelijkbare trend zichtbaar: een daling van 29% in totaal en maar liefst een 79% daling van de meest milieubelastende werkzame stoffen. Nederlandse kwekers van potplanten hebben het gebruik van de meest milieubelastende middelen sinds 2015 zelfs met 96% teruggebracht en van snijbloemen met 88%.

Kort voor Valentijn liet RFH al middels een persbericht weten dat de afgelopen vijf jaar het gebruik van de meest-milieubelastende gewasbeschermingsmiddelen door kwekers in Europa en Afrika sterk is gedaald. Ook dit blijkt uit cijfers vanuit MPS.

De cijfers over het genoemde afgenomen middelengebruik in de afgelopen tien jaar in twee grafieken:

Daan de Vries, CEO MPS, vindt het bemoedigend om te zien dat de totale inzet van gewasbeschermingsmiddelen daalt. „Gelukkig daalt specifiek het aandeel meest milieubelastende middelen heel sterk. Kwekers gebruiken steeds meer preventieve oplossingen en zetten biologische plaagbestrijding in. Die trend zie je wereldwijd en komt zowel door wetgeving als door markteisen en de intrinsieke motivatie van veel kwekers om een steeds duurzamer product te leveren.”

Pieter Bootsma, CEO Royal FloraHolland stelt dat een boeket zorgt voor vreugde, verbinding en een positief gevoel. De sector wordt volgens hem steeds transparanter, onder andere dankzij certificering. „Hierdoor kunnen we aantonen dat er belangrijke stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Naast certificering werken we ook aan product-footprinting, een milieu voetafdruk per bloem of plant. Royal FloraHolland is o.a. samen met de Wageningen Universiteit een van de grondleggers van deze FloriPEFCR, waarmee meer inzicht in de milieu-impact beschikbaar komt.”

Verboden bestrijdingsmiddelen op boeketten

In de aanloop naar Moederdag kwamen ook minder positieve berichten over bloemen in de media. Uit onderzoek dat in opdracht van Radar, het consumentenprogramma van AVROTROS, is uitgevoerd door Avans Hogeschool blijkt dat er verboden bestrijdingsmiddelen zitten op boeketten bloemen, gekocht bij supermarkten of bloemisten. Er zijn zogenoemde veegproeven gehouden en naast aanraking, is ook de neerslag van bijvoorbeeld pollen afkomstig uit de bloemen onderzocht. In totaal werden op 6 boeketten 23 bestrijdingsmiddelen aangetroffen, waarvan 8 verboden. Hoewel het lage hoeveelheden betreft, adviseert toxicoloog Paul Scheepers van de Radboud Universiteit in de uitzending om in ieder geval voorzichtig te zijn. „Was je handen na het bloemschikken.” Meer info over dat onderzoek via deze link

Omroep WNL onderzocht in haar aflevering Stand van Nederland: Generatie Next op NPO 2 of traditionele boeketten langzaam plaats voor duurzamere alternatieven. ‘Kunnen we ons staande houden als bloemenland’ was de titel van aflevering 12 die 2 mei uitkwam. Ze stelde in die aflevering dat de bloemensector steeds meer onder vuur ligt wegens de impact op het milieu. Commercieel directeur Martin de Ruiter van Royal FloraHolland legt in dat programma uit dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt. „Consumenten kiezen daar bewust voor, bijvoorbeeld door te letten op bijvriendelijkheid, het gebruik van bestrijdingsmiddelen of de mogelijkheid om biologisch te kopen.”

Uit het opiniepanel van Stand van Nederland: Generatie Next gaf 35 procent van de respondenten aan erop te letten of een boeket duurzaam is geteeld. 65 procent staat hier niet bij stil. Hoogleraar Transitiekunde Derk Loorbach aan de Erasmus Universiteit is enorm kritisch op de bloemensector en denkt dat het anders moet én kan. Loorbach weigert een boeket dat hem in de aflevering wordt aangeboden. Chrysantenteler Jan van Paassen van Vannova vertelt in het programma welke stappen de sierteeltsector zet op het gebied van duurzaamheid en welke uitdagingen daarbij spelen. Kijk de aflevering terug via deze link

Chrysantenteler Jan van Paassen van Vannova vertelt in het programma welke stappen de sierteeltsector zet op het gebied van duurzaamheid en welke uitdagingen daarbij spelen.

Verkoopcijfers onderstrepen positieve lijn

De verkoopcijfers bij Royal FloraHolland van de eerste drie dagen van de Moederdagweek laten zien dat de vraag naar bloemen en planten in aanloop naar Moederdag hoger ligt dan vorig jaar. In de aanloop naar Moederdag 2025 zijn tot en met woensdag 7 mei bijna 155 miljoen bloemen verhandeld en circa 25 miljoen kamer- en tuinplanten. Daar komt de verkoop van donderdag en vrijdag nog bij (Bron: Royal FloraHolland). Aan de bloemenkant zijn de kleuren roze en wit favoriet als Moederdagcadeau. De top 5 populairste bloemen met Moederdag zijn: 1. Roos 2. Chrysant (tros) 3. Gerbera 4. Tulp 5. Pioen. De top 5 populairste planten op dit moment zijn: 1. Phalaenopsis 2. Roos 3. Kalanchoë 4. Pelargonium 5. Osteospermum.

Gerelateerde content

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster