Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor een tijdelijke verlaging van de vrachtwagenheffing. Ook het kabinet Jetten is hier voor. Het kabinet is geen voorstander van uitstel van de vrachtwagenheffing.
Een motie van SGP, ChristenUnie, JA21 en VVD vroeg afgelopen woensdag (22 april) tijdens het plenaire debat over de maatregelen van het kabinet inzake de hoge energie-en brandstofprijzenkabinet om de vrachtwagenheffing tijdelijk te verlagen. Doel ervan is om het wegvervoer enigszins tegemoet te komen in de brandstofcrisis. Dieselprijzen zijn hoog, lonen stijgen en ook de vrachtwagenheffing zorgt ervoor dat wegvervoer almaar duurder wordt. En dan staat ook nog eens ETS2 voor de deur.
Een meerderheid van 50PLUS, D66, CDA, VVD, DENK, SGP, ChristenUnie, JA21, Lid Keijzer, PVV en FvD stemden een dag later voor de motie. Minister van Financiën Eelco Heinen gaf aan geen bezwaar tegen de motie te hebben. Met hoeveel de heffing omlaag gaat is nog onduidelijk. De vrachtwagenheffing gaat per 1 juli a.s. in.
