De brancheorganisatie van marktlieden, de CVAH, en Koninklijke INretail gaan vanaf deze maand samenwerken. Het doel is om de belangen van de winkeliers en de marktondernemer waar het kan te koppelen en op de politieke kaart te zetten.
Er staat druk op bezoekersaantallen aan binnenstad en dat merken zowel winkels als warenmarkten. ‘Samen willen we werken aan het ideaalplaatje van een levendige en bruisende stad en markt. Het past in onze aanpak om het maatschappelijke belang van een bruisende en goed functionerende binnenstad voor alle partijen die er een rol spelen bij de politiek op de kaart te zetten’, aldus de winkeliersorganisatie.
Markten trekken bezoekers
‘Markten trekken mensen aan, zorgen voor sfeer en gezelligheid en horen bij de binnenstad. Het hele centrum profiteert van de drukte die marktdagen teweegbrengen en daarom is de samenwerking die we aangaan logisch,’ aldus CVAH-voorzitter Louise Wesselius. ‘Het is krachtig om in de landelijke lobby op te trekken met een sterke partner als INretail. Die kan de rol van de markt en de marktondernemers stevig op de landelijke kaart zetten.’
Aansluiting Platform DNWS
De CVAH tekende tegelijkertijd ook een samenwerking met Platform de Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Dit is een onafhankelijke kennis- en netwerkplatform voor centrumgebieden die via lokale samenwerking investeren in de toekomst. De leden delen kennis, connecties en projectervaringen en de aansluiting van de warenmarkt vertegenwoordiger is daarom een verrijking. INretail en Vakcentrum zijn de initiatiefnemers van Platform DNWS.
Bron en foto: CVAH