De kans dat de glastuinbouw toch nog voldoende mogelijkheden houdt om aan externe CO2 te komen, is toegenomen. De Europese Commissie gaat de optie om biogene en fossiele CO₂ administratief toe te delen — ook wel ‘bioswap’ genoemd — vastleggen in een aanpassing van de ETS-regelgeving. Glastuinbouw Nederland heeft met verschillende partijen de afgelopen jaren actief aandacht gevraagd voor dit dossier in zowel Den Haag als Brussel. Op haar website reageert zij voorzichtig positief.
De bioswap moet het mogelijk maken om fossiele en biogene CO2 die samen in een netwerk zitten, administratief van elkaar te scheiden. Zo kan van een gemixte stroom van bijvoorbeeld de afvalenergiebedrijven de groene CO2 toebedeeld worden aan de glastuinbouw en de grijze aan bijvoorbeeld CO2-opslag. Ook kan dan bijvoorbeeld in de winter extra biogene CO2 worden opgeslagen en worden verrekend om in de zomer extra fossiele CO2 te kunnen leveren aan de glastuinbouw.
Door de huidige ETS-regelgeving moeten fysieke emissiestromen worden gevolgd en gerapporteerd. Daardoor is administratieve toedeling van CO₂ momenteel niet mogelijk. Dit levert knelpunten op voor het efficiënt gebruik van bestaande CO₂-infrastructuur, CO₂-levering aan de glastuinbouw en toekomstige ontwikkelingen rondom CO₂-transport en -opslag.
Brussel werkt aan technische aanpassing
Uit een brief aan de Tweede Kamer van minister Stientje van Veldhoven van Klimaat en Groene Groei en staatssecretaris Silvio Erkens van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur blijkt dat het kabinet, samen met de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), de belangrijkste knelpunten heeft uitgewerkt en hierover in gesprek is gegaan met de Europese Commissie. De Commissie onderschrijft het belang van investeringen in CO₂-afvang, transport, gebruik en opslag en werkt aan een technische aanpassing van de monitorings-, rapportage- en verificatieregels (MRV). Daarmee zou administratieve verrekening mogelijk kunnen worden gemaakt, vooruitlopend op een bredere herziening van het ETS.
Perspectief voor glastuinbouw
„Voor de glastuinbouw is dit heel goed nieuws”, reageert voorzitter Adri Bom-Lemstra van Glastuinbouw Nederland. „Meer duidelijkheid over administratieve CO₂-toedeling kan bijdragen aan extra CO2 voor de glastuinbouw, bijvoorbeeld CO2 van afvalenergiebedrijven, een efficiënter gebruik van CO₂-netwerken en biedt perspectief voor toekomstige CO2-ketens waarin levering aan de glastuinbouw en permanente opslag van CO₂ naast elkaar kunnen plaatsvinden.”
