Vorige

Lobby behoud CO2-levering aan glastuinbouw lijkt te gaan slagen

Beeld
Shutterstock

De kans dat de glastuinbouw toch nog voldoende mogelijkheden houdt om aan externe CO2 te komen, is toegenomen. De Europese Commissie gaat de optie om biogene en fossiele CO₂ administratief toe te delen — ook wel ‘bioswap’ genoemd — vastleggen in een aanpassing van de ETS-regelgeving. Glastuinbouw Nederland heeft met verschillende partijen de afgelopen jaren actief aandacht gevraagd voor dit dossier in zowel Den Haag als Brussel. Op haar website reageert zij voorzichtig positief.

De bioswap moet het mogelijk maken om fossiele en biogene COdie samen in een netwerk zitten, administratief van elkaar te scheiden. Zo kan van een gemixte stroom van bijvoorbeeld de afvalenergiebedrijven de groene CO2 toebedeeld worden aan de glastuinbouw en de grijze aan bijvoorbeeld CO2-opslag. Ook kan dan bijvoorbeeld in de winter extra biogene CO2 worden opgeslagen en worden verrekend om in de zomer extra fossiele CO2 te kunnen leveren aan de glastuinbouw.

Door de huidige ETS-regelgeving moeten fysieke emissiestromen worden gevolgd en gerapporteerd. Daardoor is administratieve toedeling van CO₂ momenteel niet mogelijk. Dit levert knelpunten op voor het efficiënt gebruik van bestaande CO₂-infrastructuur, CO₂-levering aan de glastuinbouw en toekomstige ontwikkelingen rondom CO₂-transport en -opslag.

Brussel werkt aan technische aanpassing

Uit een brief aan de Tweede Kamer van minister Stientje van Veldhoven van Klimaat en Groene Groei en staatssecretaris Silvio Erkens van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur blijkt dat het kabinet, samen met de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa), de belangrijkste knelpunten heeft uitgewerkt en hierover in gesprek is gegaan met de Europese Commissie. De Commissie onderschrijft het belang van investeringen in CO₂-afvang, transport, gebruik en opslag en werkt aan een technische aanpassing van de monitorings-, rapportage- en verificatieregels (MRV). Daarmee zou administratieve verrekening mogelijk kunnen worden gemaakt, vooruitlopend op een bredere herziening van het ETS.

Perspectief voor glastuinbouw

„Voor de glastuinbouw is dit heel goed nieuws”, reageert voorzitter Adri Bom-Lemstra van Glastuinbouw Nederland. „Meer duidelijkheid over administratieve CO₂-toedeling kan bijdragen aan extra CO2 voor de glastuinbouw, bijvoorbeeld CO2 van afvalenergiebedrijven, een efficiënter gebruik van CO₂-netwerken en biedt perspectief voor toekomstige CO2-ketens waarin levering aan de glastuinbouw en permanente opslag van CO₂ naast elkaar kunnen plaatsvinden.”

Gerelateerde content

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster