De laatste vijf jaar is een geleidelijke afname te zien van het aantal bedrijven dat op de markt staat. In 2017 telde het KVK Handelsregister bijna 19.500 bedrijven in de ambulante handel, aan huis of op de openbare weg. Anno 2022 zijn dit er nog 17.589, een afname van 10%. Vooral de verschuiving van non-food naar food is opvallend.
Martie Bleeker, secretaris van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH), herkent de afname van het aantal ondernemers in de ambulante handel. ‘Er vindt een verschuiving plaats op de markten. Food wordt belangrijker dan non-food. We zien dat oudere marktlieden in de non-food hun bedrijf beëindigen, terwijl de volgende generatie de foodbedrijven overneemt. Door de aandacht die gezond en vers eten krijgt, hebben delicatessen, snacks en gezonde voeding potentie.’
Een tweede reden voor de afname van markthandelaren is volgens Bleeker corona. ‘Veel parttime ondernemers die door corona niet meer op markten konden staan, zijn gestopt. Ook zien we een grote afname van standwerkers. Zij hadden tijdens de coronacrisis geen werk meer, omdat evenementen niet doorgingen en zijn gestopt met hun onderneming.’
Zero-emissiezones
Bleeker verwacht dat veranderende regelgeving zoals de ‘zero-emissiezones’ nog van invloed kan zijn op het stoppen van markthandelaren. ‘Met ingang van 2025 stellen veel gemeenten zero-emissiezones in. Veel marktondernemers moeten dan investeren in nieuwe voertuigen. Voor met name oudere ondernemers zou dit een reden kunnen zijn te stoppen met hun onderneming. CVAH wil daarom voor marktondernemers ontheffing van deze regel, net zoals deze voor kermisexploitanten geldt.’
Kritische consument
Bleeker: ‘Corona en het thuiswerken hebben er wel aan bijgedragen dat de markt herontdekt is. Ook hebben de marktondernemers ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. Producten staan op websites, de klant kan een bestelling doorgeven die vervolgens klaarstaat bij de kraam of men bezorgt aan huis.’
De slogan ‘Op de markt is je gulden een daalder waard’ is achterhaald, vindt de secretaris. ‘Vroeger ging mensen naar de markt om grote hoeveelheden in te slaan voor een laag bedrag. Daar werd door marktkooplui op ingekocht. De huidige consument is kritisch en gaat vooral voor kwaliteit. Verse producten moeten een week te gebruiken zijn. De klant wil daarvoor betalen. De slogan van nu is dan ook: ‘De markt, van alle markten thuis’.’
Bron: KVK | Foto’s: KVK en Shutterstock