Ondanks de opeenstapeling van maatschappelijke factoren die het ondernemerschap lastig maken blijft de gemiddelde ondernemer positief. In een groot opgezet onderzoek van KVK onder ruim 1500 ondernemers blijkt de ondernemer zijn bedrijf net als vorig jaar te waarderen met een 7,2. Het eigen welbevinden werd dit jaar iets hoger gewaardeerd, een 7,5 ten opzicht van een 7,2 in 2021. Dit blijkt uit het KVK onderzoek Ondernemen 2022.
De gemiddeldes doen natuurlijk geen recht aan de tevredenheid van individuele ondernemers. Vier op de tien ondernemers geven aan onveranderd door te gaan en één op de zeven geeft aan te groeien. Ondernemers in de zakelijke diensten (7,5), ICT & media (7,4) en logistiek (7,4) geven de hoogste rapportcijfers. Eén op de acht ondernemers geeft echter een onvoldoende aan de huidige bedrijfssituatie. Zij ervaren vaak veel onzekerheid wanneer zij naar de toekomst kijken. 7% van de bedrijven is op dit moment aan het overleven. Ondernemers uit de cultuur, sport en recreatie (6,9) en horeca (7,1) geven gemiddeld het laagste cijfer aan hun welbevinden.
Carolien Babonnick , een van de onderzoekers van KVK die de reacties van ondernemers analyseerde, ziet een vorm van opofferingsgezindheid bij ondernemers die het zwaar hebben: ‘We hebben ondernemers gesproken die inmiddels hun spaarpot hebben omgekeerd, een vrije dag hebben ingeleverd en soms ook ergens in loondienst erbij werken. Toch geven zij hun onderneming vaak nog steeds een voldoende. De vraag is natuurlijk of die persoonlijke beoordeling recht doet aan de situatie.’
Hoge energieprijzen
Vooral hoge energieprijzen, hoge inkoopprijzen en onzekerheid rondom corona raken ondernemers. Dat leidt in toenemende mate tot problemen. De hoge energie- en brandstofprijzen hebben de meeste impact. Vier op de tien ondernemers hebben hier mee te maken en voor één op de zeven geeft dit grote problemen. Ook de hogere inkoopprijzen voor materialen en de onzekerheid omtrent corona zijn ontwikkelingen die relatief vaak spelen en problemen geven. De helft van de ondernemers heeft te maken met minimaal twee ontwikkelingen die hun bedrijf of de bedrijfsvoering nadelig beïnvloeden. Voor een kwart van de bedrijven leiden de ontwikkelingen tot grote problemen. Vooral ondernemers in de horeca en bedrijven met tien of meer medewerkers worden hierdoor geraakt.
Moeilijkere financiering
Het meest genoemde probleem dat voortkomt uit de recente ontwikkelingen is dat het voor bedrijven steeds moeilijker wordt om aan financiering te komen. Ruim 85 procent van de ondernemers ervaart hier problemen mee. Ook logistieke uitdagingen bij leveranciers (83%) en lagere beschikbaarheid van materialen (85%) wordt in veel gevallen aangeduid als serieuze issues binnen het bedrijf. Ook de nasleep van corona (80%) en betalingsachterstanden, vaak gerelateerd aan coronasteun en uitgestelde belastingen (73%) speelt bij veel bedrijven mee.
Kosten verminderen
De belangrijkste toekomstplannen hangen samen met vergroten van inkomsten en verminderen van kosten. De belangrijkste plannen voor de komende zes maanden zijn gericht op het in balans brengen van de inkomsten ten uitgaven, namelijk een prijsverhoging van hun product of dienst (22%), het realiseren van kostenbesparingen (13%) en het opzetten van (marketing)acties om nieuwe klanten te vinden (11%). Deze plannen brengen voor minstens één op de drie ondernemers wel uitdagingen met zich mee. Zij weten niet in hoeverre de prijsverhoging geaccepteerd gaat worden, of het wel gaat lukken om nieuwe klanten te vinden en ze kunnen maar beperkt besparen; dit ligt vaak buiten de eigen invloedssfeer.