Vorige

EXTRA Klokken Royal FloraHolland 4,5 uur op zwart

Beeld
Vakblad voor de Bloemisterij

De veilingklokken van Royal FloraHolland (RFH) draaiden vandaag op alle vier de vestigingen urenlang niet. Het probleem werd veroorzaakt door een storing aan het KOA-netwerk. Rond 10:30 gingen de klokken pas draaien.

Lange tijd kon er vrijdag 16 september niet worden geveild op Aalsmeer, Eelde, Naaldwijk en Rijnsburg. De oorzaak was een grote storing aan het KOA-netwerk. Door synchronisatieproblemen tijdens het inloggen kon een groot deel van de kopers niet inloggen op KOA. „We doen ons uiterste best en werken er hard aan om dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen’, was het enige dat RFH er lange tijd van kon zeggen.

Rond 10:30 was het probleem opgelost en gingen de klokken alsnog draaien. Volgens woordvoerder Michel van Schie waren er nauwelijks kopers afgehaakt. „Het is nu wel een uitdaging om in korte tijd bloemen en planten bij de klanten te krijgen”, vertelt Van Schie. Een deel van de medewerkers is al weg omdat ze deeltijd bij RFH werkt en ook elders een baan heeft. RFH heeft kantoormedewerkers opgeroepen om te helpen. „Ook is een managementmeeting afgeblazen zodat ook de managers kunnen helpen”, zegt van Schie.

Thomas Bugel was een van de RFH-managers die zaten te vergaderen in Aalsmeer. De locatiemanager van de veiling in Eelde laat weten dat de veiling in Noord-Drenthe rond 12:00 uur klaar was. „We hebben de koopkracht aardig weten vast te houden. Klanten kregen koffie en een broodje en konden poolen. De prijzen waren nog wel goed, er was geen doordraai.” Bugel ging in Aalsmeer aan de slag met verdelen. Van Schie klom op een trekkarretje in Naaldwijk. Ook CEO Van Schilfgaarde hielp daar mee met orderpicken.

Improviseren

Van Schie aan het eind van de ochtend: „We moeten improviseren, maar doen er alles aan om de schade voor kopers en kwekers te beperken.” RFH heeft de veilingmeesters de opdracht gegeven om grover te veilen. Dit om het logistieke proces zo min mogelijk verder uit te laten lopen.

‘Je betaalt je blauw aan servicekosten,

maar als er zoiets gebeurt…’

Bloemenhandelaar Dave van der Meer van Dave van der Meer Bloemen noemt het een drama. Hij koopt in op Naaldwijk en spreekt over wanprestatie en wanbeleid. „Het is niet alleen dit, ook de verdeling loopt al lange tijd niet goed. Partijen komen veel te laat in de box of verdwijnen. Dick Benschop gaat eruit bij Schiphol omdat hij er een zooitje van heeft gemaakt. Hier blijft de directie zitten.”

Voor Van der Meer is het leed te overzien. Hij zou vandaag niet al teveel bloemen inkopen. „Geluk bij een ongeluk is dat ik gisteren wat meer heb ingekocht. Ook maandag zal ik wat meer inkopen.” Vanmorgen probeerde hij witte en rode rozen en zonnebloemen direct bij kwekers in te kopen. Dit lukte ten dele. „Dit gaat kwekers en kopers geld kosten. Het is raar dat daar geen regeling voor is. Je betaalt je blauw aan servicekosten, maar als er zoiets gebeurt….”

Koningin Elisabeth

Voor exporteurs op het Verenigd Koninkrijk zal het lastig zijn om op tijd de boot te halen. Rond 11:30 moeten ze hun papieren klaar hebben. Bovendien moeten planten fytosanitair gekeurd worden. Van Schie kreeg ook vragen over de export op het Verenigd Koninkrijk in verband met de begrafenis van Koningin Elisabeth van maandag as. Komen de bloemen wel op tijd? Van Schie denkt dat het meevalt. „Voor Engeland is begin van deze week al flink ingekocht.”

Henk Spaargaren van Floralink exporteert op het Verenigd Koninkrijk. Hij vist nog wat ‘liflafjes’ uit het aanbod, vertelde hij aan het eind van de morgen, maar verder koopt hij vandaag niets in. Het heeft geen zin, vertelt hij. Hij gaat de boot naar Engeland niet halen. „Het is een drama, mijn klanten zijn niet blij.” Zijn klanten zouden de handel pas maandag krijgen. Stel dat ze hem laten zitten dan blijft hij met de bloemen zitten. Die gok neemt hij niet. „Zo vet is de handel toch al niet. Ik werk met percentages. Elke 1000 euro die wegvalt haal ik niet meer in. Klanten zijn sowieso al angstig om te bestellen. Angst viert hoogtij.”

Verschrikkelijk

Voor Spaargaren gaat een complete werkdag verloren. De opbrengsten van deze 16 september vallen volledig weg, veel van zijn kosten niet. Alleen twee klanten willen nog handel hebben. Over de KOA-storing zegt hij dat het verschrikkelijk is. De tweede in vijf weken tijd. „Ik zit hier ruim dertig jaar op de klokken, en dit heb ik nog nooit meegemaakt. Dan is er toch wezenlijk iets fout. Wat mij betreft mag de directie bij Benschop achterin stappen en wegrijden.”

Aan het eind van de middag meldt Michel van Schie dat RFH de schade wat betreft de prijsvorming voor bloemen heeft kunnen beperken. De middenprijs voor snijbloemen lag op 35 cent en dat is 2 tot 3 cent lager dan het beeld van afgelopen week en gelijk aan vorige week vrijdag. De prijzen voor planten hebben meer te lijden gehad. De middenprijs kwam uit op 95 cent. Dat is ruim 15 cent minder dan het beeld van deze week. „Het percentage snijbloemen en planten dat doordraaide lag op slechts 0,6%”, besluit Van Schie.

Donderdag 18 augustus 2022 lag het veilproces op de Royal FloraHolland locaties Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg ook al ruim twee uur stil. De oorzaak was volgens RFH een netwerkprobleem in het Marktplaats Netwerk (MPN). Het veilen startte toen om 8.20 uur.

Storing staat niet op zichzelf

Bij Dutch Flower Group was het vrijdag ook alle hens aan dek. Bedrijven van DFG schakelden met zowel klanten als intern om de dagplanning volledig te reorganiseren, vertelt Marcel Zandvliet. „In overleg met klanten en kwekers keken we wat we konden oplossen en waar we konden schuiven naar andere aflevermomenten.”

Zandvliet wijst erop dat de storing bij RFH niet op zichzelf stond. „Er zijn er meer en het dagelijkse verdeelproces en onzekerheid rondom aflevertijden zijn en blijven een grote zorg voor onze bedrijven.” Het leidt ertoe dat medewerkers van DFG niet efficiënt kunnen inpakken, processen stilstaan, zendingen niet kunnen worden afgerond doordat er gewacht wordt op ‘achterblijvende klokhandel’.

‘Storing van vrijdag voegt zich bij langere

historie van onzekere aflevermomenten’

„In het licht van de huidige marktsituatie is het een situatie waar wij niet op zitten te wachten. Daarnaast hebben onze transporteurs slottijden. Zo ook onze klanten die zelf transport regelen en afhalen op onze locaties. En voor de verre bestemmingen zijn er uiteraard de slots van onze vliegmaatschappijen. Het niet invullen van de bijbehorende orders en capaciteit levert schade op voor onze bedrijven.”

Betrouwbaarheid van ultiem belang

Door de herplanning en invulling op vrijdag hebben DFG-bedrijven volumes snijbloemen niet kunnen uitleveren, afbestellingen gehad en de focus moeten verleggen naar maandag 19 september. Zandvliet: „Ook hieruit ontstaat schade, allereerst de kostenposten vanuit het voorgaande. Daarnaast is juist in de huidige marktsituatie betrouwbaarheid naar onze klanten van ultiem belang.”

Het voorbeeld van vrijdag voegt zich bij een langere historie van onzekere aflevermomenten vanuit RFH en last-minute schakelen binnen de DFG-bedrijven, weet Zandvliet. „Het is iets wat niet goed is voor ons imago als het gaat om de klokhandel naar onze klanten en als sector. Ook dit is een schadepost, al is deze minder makkelijk te becijferen.”

Wat DFG betreft is en blijft de prioriteit voor RFH op de dagelijkse operatie van de veilprocessen en het verlenen van de diensten. „Wij betalen daar als handelshuizen de nodige ‘service’-heffingen en toeslagen voor. Maar met alle ervaringen de afgelopen periode onvoldoende voor terugontvangen. In onze dialoog met RFH zullen we dit op korte termijn nogmaals kenbaar maken.”

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster