Bijna een op de twee medewerkers (45%) ervaart regelmatig een negatieve sfeer op hun werkplek door klagende klanten. Volgens winkelpersoneel zijn klanten steeds ongeduldiger en klagen ze over de hoge verkoopprijzen. Dit blijkt uit recent onderzoek van Quinyx.
Winkelmedewerkers noemen iets vaker ongeduldiger wordende klanten als (mede)oorzaak voor de negatieve werksfeer in vergelijking met klachten over de verkoopprijzen. In totaal geven 33% van de medewerkers ongeduldige klanten aan als oorzaak en 27% het geklaag over verkoopprijzen.
Uit het onderzoek kan ook geconcludeerd worden dat vrouwelijke winkelmedewerkers vaker een negatieve werksfeer ervaren door klagende klanten in vergelijking met mannelijke medewerkers, respectievelijk 51% tegenover 37%. Daarnaast ervaren jongeren medewerkers in de detailhandel iets vaker een negatieve werksfeer door klagende klanten dan hun oudere collega’s; 48% van de generatie Z medewerkers (18 tot 25 jaar), 46% van de millennials (25 tot 44 jaar) en 41% van de 45-plussers.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in april 2024 onder 1.574 eerstelijnsmedewerkers, waaronder 806 retail medewerkers. Dit onderzoek is een onderdeel van een groot internationaal onderzoek van Quinyx, uitgevoerd door onderzoeksbureau Pollfish. In totaal zijn er 12.500 eerstelijnsmedewerkers (werkzaam in retail, horeca en logistiek) ondervraagd in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en Verenigde Staten. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de behoefte van medewerkers die in de frontlinie werken.
