International Road Transport Union (IRU) vindt dat transportbedrijven gecompenseerd moeten worden voor de schade die ze hebben geleden door de boerenblokkades. Dat zegt IRU afgevaardigde Raluca Marian. IRU vraagt de Europese Unie en nationale overheden om meer te doen om vitale handelsroutes open te houden.
De afgelopen weken zorgden boerenprotesten voor verstoring van logistieke ketens. Boeren blokkeerden belangrijke routes in België, Spanje, Frankrijk en Polen. Ze blokkeerden onder meer de grensovergang van Nederland met België, distributiecentra in Frankrijk en de haven van Antwerpen. Afgelopen maandag waren boeren actief in Brussel.
Volgens IRU zijn de kosten voor transportbedrijven groot. De protesten werden met name in Frankrijk gewelddadig. Gemaskerde bendes vielen een aantal trucks aan en vernietigden lading, met name voedsel. Andere truckers kwamen vast te zitten zonder toegang tot voedsel, water of sanitair. Ze bezorgden de goederen uiteindelijk met een enorme vertraging. IRU is van mening dat de transportbedrijven compensatie nodig hebben.
Ook transporteurs van bloemen stonden vast door boerenblokkades. Daar lees je hier meer over.
Verzekering dekt schade niet
IRU rekende uit dat de gemiddelde kosten voor een truck die vaststaat bij een blokkade ongeveer 100 euro per uur is. De kosten van blokkades hakken er met name bij kleine en middelgrote bedrijven stevig in. De verzekering dekt schade niet omdat de meeste polissen de schade door opstanden uitsluit. Volgens IRU lopen de kosten van de blokkades voor de economie op in vele miljoenen euro’s.
IRU afgevaardigde Raluca Marian: „Genoeg is genoeg. Onschuldige chauffeurs en transportbedrijven doen gewoon hun werk en vervoeren voedsel en andere essentiële goederen naar afzetmarkten in heel Europa. Iedereen heeft het recht om te protesteren, maar niet het recht om chauffeurs te bedreigen. En als er vertragingen, aanvallen en vernietigingen plaatsvinden, is er iemand die dat moet betalen.”
Politie kijkt werkloos toe
IRU wijst erop dat politie vaak werkloos toekeek hoe boeren transporteurs schade berokkenden. „Overheden hebben de plicht om te zorgen dat goederen vrij vervoerd kunnen worden en chauffeurs bescherming bieden die simpelweg hun werk doen. Als overheden hun beschermende rol niet vervullen dan moeten ze betalen voor de schade.”
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is het met de IRU eens dat alles op alles gezet moet worden om schade door plunderingen en diefstal te verhalen. Volgens TLN zal het echter lastig zijn om andere schade, bijvoorbeeld door omrijden en in de file staan, vergoed te krijgen.