Bijna 90% van de consumenten zou graag duurzame bloemen en planten kopen. Maar slechts iets meer dan een derde doet dat daadwerkelijk. Bloemenbureau Holland liet in vier EU-landen uitzoeken hoe dat komt, én wat de sierteeltsector daar aan kan doen.
Onderzoeksbureau Kantar constateert in zijn Sustainability Index 2022 dat 97% van de consumenten de voorkeur geeft aan een duurzame lifestyle, maar dat slechts 13% het eigen gedrag ook daadwerkelijk verandert. Ook voor bloemen en planten is de voorkeur voor een duurzame keuze duidelijk aanwezig, maar als het zover is ervaart de consument een aantal drempels. Het ontbreken van heldere productinformatie, de beperkte beschikbaarheid en de prijs blijken de duurzame keuze in de weg te zitten. Dit is een van de conclusies uit onderzoek dat Kantar in augustus voor Bloemenbureau Holland uitvoerde in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Aan een uitgebreid online onderzoek namen 4.820 consumenten tussen 18 en 70 jaar jaar deel.
Het volledige artikel over het duurzaamheidsonderzoek staat in Bloem&Blad 10, december 2022. Heeft u een abonnement? Dan kunt u het artikel en meer lezen via mijnbloemenblad.nl
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-565 96 44.