„In tijden van voortdurende veranderingen hebben we als consument steeds meer behoefte aan hoopvolle perspectieven. Bloemen en planten kunnen daarop inspelen.” Dat zei trendwatcher Aafje Nijman tijdens de presentatie van Groenbranche Trends 2025 in het World Horti Centre in Naaldwijk.
Zo’n 100 bezoekers kwamen op dinsdag 14 mei af op de presentatie van Nijman. Het was voor de tiende keer dat Bureau Nijman en Van Haaster, Bloemenbureau Holland, Tuinbranche Nederland, iBulb, en INretail met stijltrends voor de groenbranche naar buiten komen.
„Als je wilt weten hoe de toekomst eruitziet, moet je weten waar we nu staan”, aldus Nijman. Zij nodigde daarop de bezoekers uit om op hun mobiel via een QR-code een woord in te tikken dat zichtbaar werd op het scherm voorin de zaal. Deze woorden werden het vaakst genoemd: onrustig, verwarring, onzekerheid en ingewikkeld. „Er is inderdaad veel aan de hand. Vorig jaar was al sprake van een crisisweb en dat blijkt niet in een jaar te zijn opgelost. Maar op het moment dat er veel aan de hand is, staan consumenten ook meer open voor vernieuwing.”
Tegenstrijdigheid
Startpunt bij de ontwikkeling van stijltrends is de analyse van de tijdgeest: de manier waarop consumenten kijken naar de wereld om hen heen. Nijman heeft de huidige tijdgeest de naam Tilting Perspectives (kantelend perspectief) meegegeven. De huidige tijdgeest kenmerkt zich volgens haar met name door tegenstrijdigheid. Een consument wil minder vaak in het vliegtuig stappen, maar doet het toch. Je leeft immers maar één keer, is de gedachte. Migratie is nodig om de welvaart op peil te houden, maar een toenemend aantal mensen wil minder migranten binnenlaten. Vrouwen hebben gevochten voor gelijke rechten en nu staat er een groep vrouwen op die bewust thuis bij de kinderen blijft. Deze ’tradwives’ zijn volgens Nijman misschien nog niet zo slecht voor de tuinbranche: zij blijven immers thuis en willen het daar met bloemen en planten gezellig maken.
Een toenemend aantal mensen voelt zich niet veilig. Groen kan hier volgens Nijman een positieve rol in spelen. Zij laat een voorbeeld zien van Zweedse tram die aan de binnenkant is aangekleed met planten waardoor mensen zich daadwerkelijk veiliger zijn gaan voelen.
Ook plasticreductie wordt volgens Nijman door consumenten gewenst en de groenbranche moet er volgens haar voor zorgen om ’bij te blijven’. Verder ziet zij dat consumenten rust zoeken. De natuur en groen bieden volgens haar hiervoor volop mogelijkheden. Net als de wens van consumenten om zelfvoorzienend te worden. „De moestuin blijft interessant”, zegt zij.
Gewoontes veranderen
Feit is volgens Nijman dat al die tegenstellingen ervoor gaan zorgen dat consumenten hun gewoontes gaan veranderen. Voor kwekers betekent dit dat er ook ruimte komt om hun producten aan te passen. Naar aanleiding van de tijdgeest heeft Nijman vier stijltrends voor de groenbranche ontwikkeld. „Maar voor je bedrijf hoeven niet álle trends interessant te zijn”, zegt zij.
Aan de toehoorders in de zaal vroeg Nijman welke trend het meest interessant was om toe te passen op hun bedrijf. Slow Life scoorde 89% heel goed/voldoende, Radiant Energie 80%, Unique Utopia 72%, Cosmic Future 66%. Nijman: „Slow Life is het minste verrassend en daardoor een relatief makkelijk toe te passen trend.”
Klik hier voor de verschillende trends en beeldmateriaal.