Veiling Rhein-Maas realiseerde in 2021 een productomzet van bijna €457 miljoen. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2020 was de omzet €387 miljoen. De stijging van €70 miljoen (ruim 18%) komt met name door de goede middenprijzen. De aanvoer was over het algemeen stabiel.
Door de aanhoudende corona-pandemie bleven de digitale inkoopkanalen van Veiling Rhein-Maas erg populair. Tegelijkertijd blijft de fysieke klok het belangrijkste verkoopkanaal in Straelen-Herongen. De omzet van de klok steeg in 2021 met 13 procent.
Het aandeel van Kopen-Op-Afstand in de klokomzet van de veiling bedroeg in 2021 ongeveer 39 procent. Ook dat is een stijging in vergelijking met 2020. Daarnaast heeft klokvoorverkoop in 2021 een recordomzet van €41 miljoen geboekt.
Webshop en klokservice
Steeds meer klanten en aanvoerders vonden hun weg naar de webshop van Veiling Rhein-Maas. Naast de digitale verkoopkanalen noteerde ook Klokservice (bemiddeling) een groei in de productomzet van potplanten en vooral van snijbloemen. Klokservice heeft het afgelopen jaar voor het eerst een productomzet van meer dan €100 miljoen gerealiseerd.
Het vierde kwartaal was eveneens positief voor Veiling Rhein-Maas. De periode voor kerst in 2021, inclusief de advents- en de kerstperiode, werd ook gekenmerkt door een grote vraag. VRM haalde een hogere omzet dan in het voorgaande jaar. Populaire producten waren onder meer chrysanten met Allerheiligen en, in aanloop naar Kerstmis, vooral amaryllis, gerbera’s, rozen, exclusieve producten, euphorbia’s, orchideeën en plantenschalen met kerstdecoratie en kerstarrangementen.
Verwachtingen 2022
Veiling Rhein-Maas gaat ervan uit dat de sterke vraag in 2022 aanhoudt. De veiling in Herongen investeert dit jaar in innovaties op het bedrijventerrein en in het veilinggebouw. Dit zijn bijvoorbeeld nieuwe LED-lampen, een livestream vanuit de afmijnzaal en de modernisering van de foyer.