In de week van 9 tot en met 15 mei vindt de eerste landelijke ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Een initiatief om de lokale fysieke winkel in het zonnetje te zetten en aandacht te creëren voor de waarde van deze winkels bij de consument.
De Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk vieren ’Small Business Saturday’, België organiseert het ‘Weekend van de Klant’. Tijd voor een vergelijkbaar Nederlands initiatief, vindt Marian Bekkers van Kooplust. ‘Na alle lockdowns en uitdagingen van de afgelopen jaren, ontstond begin dit jaar het idee iets bijzonders te doen om de kracht van lokale stenen winkels te vieren. Want achter die winkels schuilen stuk voor stuk hardwerkende ondernemers die willen bijdragen aan de lokale economie en de lokale leefbaarheid. Ondanks hun creativiteit en ondernemerschap in het vinden van manieren om klanten bij te staan tijdens de coronacrisis, worstelen velen van hen nog met de sporen die de afgelopen jaren hebben nagelaten. Ik hoop dat zij met dit initiatief weer een steuntje in de rug krijgen.’
Deelnemen
Winkels kunnen zich tot en met 17 april gratis online aanmelden voor deelname aan deze week. Elke winkel krijgt toegang tot een lesplatform met tips van 15 retailexperts (onder wie auteur Cor Molenaar, consumentenpsycholoog Patrick Wessels, retailcoach Marian Bekkers, socialmediaspecialist Mirjam van Rees en centrummanagement-expert Jeroen Roose) over hoe van de ‘Week van de Stenen Winkel’ een succes te maken op de winkelvloer. Ook is er voor iedere deelnemer een gratis promopakket beschikbaar om de week te promoten bij klanten.
Bron en beeld: Week van de Stenen Winkel